Τεχνική Alexander

Τι είναι η Τεχνική Alexander

Πρόκειται για μια μέθοδο - τεχνική που εκπαιδεύει το άτομο, ώστε να καταφέρνει με τρόπο απλό και πρακτικό να αλλάζει τις κινητικές του συνήθειες στις καθημερινές δραστηριότητες. Η μέθοδος διδάσκει πώς να «βάζει» κανείς τη σωστή ποσότητα δύναμης σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα, ώστε να εξοικονομεί ενέργεια και για τις υπόλοιπες δραστηριότητες του. Η Τεχνική Alexander δεν είναι μια σειρά θεραπειών, ή ασκήσεων, αλλά μια επανεκπαίδευση σώματος και μυαλού. Βοηθά να ανακαλύψει κανείς μια νέα ισορροπία στο σώμα του, απελευθερώνοντας άχρηστη ένταση. Μπορεί να εφαρμοστεί όταν καθόμαστε, είμαστε ξαπλωμένοι, στεκόμαστε όρθιοι, ή περπατάμε, κλπ.

F.M. Alexander (1869-1955)

Matthias Alexander Ο Frederick Matthias Alexander γεννήθηκε στην Τασμανία και ήταν το μεγαλύτερο από τα δέκα παιδιά μιας οικογένειας αγροτών. Αγαπούσε πολύ τις τέχνες και σπούδασε μουσική και θέατρο. Στα νεανικά του χρόνια δούλεψε ως ηθοποιός. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του ταλαιπωριόταν κατά περιόδους από μια λαρυγγίτιδα, που συνήθως εμφανιζόταν μετά από παραστάσεις. Με τον καιρό, η ενόχληση αυτή άρχισε να παίρνει διαστάσεις και να εξελίσσεται σε χρόνια πάθηση, δημιουργώντας σοβαρό πρόβλημα στη φωνή του. Όταν οι γιατροί δήλωσαν αδυναμία να του παρέχουν οποιαδήποτε βοήθεια, ο Alexander αποφάσισε να ψάξει για τη λύση μόνος του. Για εννιά ολόκληρα χρόνια ερευνούσε και πειραματιζόταν με το ίδιο του το σώμα, παρατηρώντας το στον καθρέφτη. Έως τη στιγμή που άρχισε να διαπιστώνει, πως το πρόβλημα της φωνής του προέρχονταν από την υπερβολική πίεση που ασκούσε στους μύες του αυχένα και του κεφαλιού του, όταν μιλούσε. Η εμπειρική του έρευνα τον οδήγησε στο συμπέρασμα, πως η σχέση ανάμεσα στον αυχένα και το κεφάλι καθορίζει τόσο την ποιότητα της κίνησής μας, όσο και την ομαλή, ή μη ομαλή λειτουργία του οργανισμού μας στο σύνολό του. Αυτό αργότερα το ονόμασε « πρωταρχικό έλεγχο ». Είχε διαπιστώσει, ότι όταν η ισορροπία αυτής της σχέσης διαταράσσεται, το εύρος και η ευελιξία της κίνησής μας περιορίζονται και η αναπνοή μας χάνει τη φυσική της ροή. Η τεχνική που ανέπτυξε αρχικά, ήταν μια μέθοδος εξάσκησης της φωνής για τραγουδιστές και ηθοποιούς και βασιζόταν στους μηχανισμούς της αναπνοής. Εξελίσσοντας την και όσο την δίδασκε, οι μαθητές του έβλεπαν όλο και μεγαλύτερη βελτίωση στα αναπνευστικά τους προβλήματα. Κάποιοι όμως διαπίστωναν και μια επιπλέον βελτίωση σε άλλες σωματικές τους δυσκολίες. Στην ουσία, ο Alexander είχε αναπτύξει μια μέθοδο που εκπαίδευε το άτομο πώς να αλλάζει κακές συνήθειες συντονισμού (κίνησης, στάσης, αναπνοής και του τύπο της χρησιμοποιούμενης έντασης).


Για να βρει τη σωστή μυϊκή ένταση, ο Αλεξάντερ χρησιμοποίησε τις « κατευθύνσεις ». Όταν σκεφθούμε ότι η ενέργεια κυλάει μέσα στο σώμα μας με φορά αμφίδρομων τόξων, σε ολόκληρη της σπονδυλική μας στήλη, από το κεφάλι μέχρι τα πόδια, ανάμεσα στους ώμους μας, παντού όπου την κατευθύνουμε, αρχίζει τότε να δημιουργείται σταδιακά μια ροή ενέργειας. Στο βιβλίο του “The Use of the Self” (1932) ο Alexander καταγράφει βήμα προς βήμα τις παρατηρήσεις που έκανε στα πλαίσια της έρευνάς του και εξηγεί την ιδέα πάνω στην οποία βασίζεται η μέθοδός του : ο τρόπος με τον οποίο σκεφτόμαστε για τις δραστηριότητές μας, δείχνει και τον τρόπο με τον οποίο θα συντονίσουμε τον εαυτό μας να τις πραγματοποιήσει. Επίσης εξηγεί, σε τι σημαντικό βαθμό οι χρόνιες συνήθειες μας υπερβολικής έντασης και ο αναποτελεσματικός συντονισμός επηρεάζουν το πώς νοιώθουμε και το πως σκεφτόμαστε. Ο Alexander είχε συνειδητοποιήσει, ότι κάθε φορά που ήθελε να χρησιμοποιήσει τη φωνή του, έπεφτε στα ίδια ακριβώς προβλήματα. Κατάλαβε λοιπόν, ότι η δύναμη της συνήθειας είναι τόσο ισχυρή, που για να παραχωρήσει τη θέση της σε ένα νέο τρόπο λειτουργίας, πρέπει πρώτα να περάσει αρκετός χρόνος για να σταματήσουμε να κάνουμε αυτό που κάναμε « αυτόματα » από κεκτημένη ταχύτητα.

Στο μάθημα της Τεχνικής Alexander

Η Τεχνική Alexander διδάσκεται κυρίως στα πλαίσια ιδιαίτερου μαθήματος, δεδομένου ότι ο κάθε μαθητής έχει πολύ διαφορετική σωματική δομή και κατά συνέπεια πολύ διαφορετικές ανάγκες. Για αυτό και η διδασκαλία πρέπει να προσαρμόζεται από τον ειδικό στα δεδομένα του κάθε ατόμου. Ο δάσκαλος κινεί τα μέλη του μαθητή με ήρεμες, συντονισμένες κινήσεις απαλλάσσοντας σταδιακά τις αρθρώσεις και τους μύες του από την περιττή ένταση. Η εμπειρία της χρήσης της αφής είναι απαραίτητη, ιδιαίτερα κατά τις πρώτες συνεδρίες. Στη συνέχεια, ο δάσκαλος δουλεύει πάνω σε αυτές τις απλές κινήσεις και στάσεις, που επαναλαμβάνουμε διαρκώς στην καθημερινότητά μας. Διδάσκει το άτομο πώς να διορθώνει και να απαλλάσσεται από κινητικές συνήθειες και εντάσεις που αποτελούν την συχνότερη αιτία των ενοχλήσεών του. Καθοδηγεί το μαθητή με τα χέρια και με επεξηγήσεις, ενθαρρύνοντας το λύσιμο της συσσωρευμένης έντασης και τον καλύτερο συντονισμό ανάμεσα στο κεφάλι και τον κορμό του. Το άτομο μαθαίνει τη σωστή στάση του σώματος όταν κάθεται, στέκεται όρθιο, ή κινείται με τρόπο που να είναι αποτελεσματικός, ασφαλής και εύκολος.
Η τεχνική Alexander μπορεί να εφαρμοστεί άφοβα σε άτομα κάθε ηλικίας. Εδώ και τουλάχιστον 100 χρόνια εφαρμόζεται από μουσικούς, αθλητές, χορευτές, ηθοποιούς μεταξύ των οποίων ο William Hurt, ο Jeremy Irons, ο Kevin Kline, ο Paul McCartney, η Kelly McGillis, ο Sting, ο Robin Williams, μέλη της New York Philharmonic Orchestra, κ.ά.

Αποτελέσματα και οφέλη

  •  Διόρθωση της συνήθειας κακής στάσης του σώματος στην καθημερινότητα, η οποία προκαλείται από την καθιστική ζωή, το λανθασμένο τρόπο βαδίσματος, κά.
  • Συνειδητοποίηση της αναπνευστικής ικανότητας και οργανική σύνδεση της αναπνοής με την κίνηση.
  • Πρόληψη και αντιμετώπιση πόνων και παθήσεων (όπως οι ημικρανίες, ο πόνος στον αυχένα και τη μέση, η αϋπνία ).
  • Απελευθέρωση και απαλλαγή από τη μυϊκή ένταση.
  • Βελτίωση της ισορροπίας μας, ευθυγράμμιση του σώματος μας.
  • Μεγαλύτερη ευλυγισία.
  • Αυξημένη δυνατότητα συγκέντρωσης και αποδοτικότητα.

                                               

 

Σχετικά Links:

www.alexandercenter.com
www.alexandertechnique.com
www.ati-net.com
www.centrealexander-adebrunhoff.fr