Ο Αρκάντι Ζαίντες στο 3ο Fast Forward Festival

archive-gadi-dagon_p-web

Fast Forward Festival 3

16 – 31 Μαΐου 2016
 

Καλλιτέχνες από το Άμστερνταμ, τη Βηρυτό, τις Βρυξέλλες, το Κέηπ Τάουν, τη Μελβούρνη, τη Ραμάλα, το Σέφιλντ και το Τελ Αβίβ καταργούν τα γεωγραφικά και πολιτισμικά σύνορα με παραστάσεις εντός και εκτός Στέγης.

Για 16 μέρες το Fast Forward Festival κάνει την Ευρώπη μουσείο, περπατά στην Πλατεία Συντάγματος, καυτηριάζει τις ρατσιστικές συμπεριφορές, τρυπώνει σε χωμάτινους λάκκους, γίνεται μήνυμα στους δρόμους της Αθήνας, χορεύει τη σκληρή καθημερινότητα, μετατρέπει τον κυβερνοχώρο σε περφόρμανς, κάνει συμπόσιο για την τέχνη στα σύνορα.

«Το FFF εστιάζει αυτή τη χρονιά στο λεπτό σύνορο που χωρίζει τους ισχυρούς από τους αδύναμους, την επανάσταση από τον εμφύλιο, τη δημοκρατία από τον αυταρχισμό. Έχοντας πάντα στο επίκεντρό του το δημόσιο χώρο, πραγματεύεται το θέμα των συνόρων και των ορίων αναζητώντας, με τα εργαλεία της τέχνης, πρακτικές και στρατηγικές υπέρβασής τους. Γεωγραφικά και συμβολικά, πολιτισμικά και κοινωνικά, εθνικά και εσωτερικά, τα σύνορα αποτελούν σήμερα την κυρίαρχη (γεω)πολιτική αφήγηση, όχι μόνο στις εμπόλεμες περιοχές του κόσμου, αλλά και στην «ενωμένη» Ευρώπη. Επανασχεδιάζονται, στρατιωτικοποιούνται, στεγανοποιούνται, επιτηρούνται, διχοτομούν – περιοχές, πόλεις, χωριά, γειτονιές. Κινούμενο, όπως κάθε χρόνο, στα όρια μεταξύ του θεάτρου, του χορού, της περφόρμανς, του κινηματογράφου και της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας, το 3ο FFF προσκαλεί τους θεατές σε ιδιότυπες καλλιτεχνικές εμπειρίες που συνδυάζουν διαλεκτικά το ντοκουμέντο με τη μυθοπλασία, τη συμμετοχή με την παρατήρηση, την κριτική ανάλυση με την καλλιτεχνική φαντασία» (Σημείωμα της Κάτιας Αρφαρά, Καλλιτεχνικής Διευθύντριας Fast Forward Festival).

Ο Thomas Bellinck στήνει ένα φουτουριστικό μουσείο για «την άνοδο και την πτώση» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο λαβυρινθώδες κτίριο του πρώην Υπουργείου Εργασίας στην οδό Πειραιώς, προσθέτοντας νέα «κεφάλαια» ειδικά για την Αθήνα.

Στο Exhibit B, την πολυσυζητημένη «ανθρώπινη εγκατάσταση» που στήνεται στο κτίριο της πρώην Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου στην οδό Ακαδημίας, ο Brett Bailey καυτηριάζει τις θηριωδίες που διαπράχθηκαν από τις ευρωπαϊκές Μεγάλες Δυνάμεις στην Αφρική, αλλά και τις σύγχρονες πρακτικές της Δύσης στο θέμα των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών.

Ο Bruce Gladwin και το Back to Back Theatre εισχωρούν αθόρυβα στην καθημερινότητα της Πλατείας Συντάγματος, με μια ιδιότυπη παράσταση-σχόλιο πάνω στις τελματωμένες κοινωνίες του Δυτικού κόσμου.

Στους χώρους της Στέγης, η εικαστικός και περφόρμερ Tania El Khoury μας καλεί στους Ομιλούντες κήπους της να αφουγκραστούμε προσωπικές ιστορίες που φέρνουν στην επιφάνεια μια «άλλη» όψη του πολέμου στη Συρία.

Ο Arkadi Zaides στρέφει το κριτικό βλέμμα του στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη και διερευνά τις καθημερινές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων από τους Ισραηλινούς φονταμενταλιστές εποίκους.

Η Edit Kaldor φέρνει στο θέατρο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να δημιουργήσει ένα φανταστικό κοινωνικό κίνημα στα όρια τέχνης και ακτιβισμού.

-----------------

Archive - Arkadi Zaides

25 - 26 Μαίου 2016

Ένα αριστουργηματικό σόλο πάνω στη δύναμη της βίας. Βασισμένος σε οπτικό υλικό από το αρχείο της ανθρωπιστικής οργάνωσης B’Tselem, ο Αρκάντι Ζαΐντες, μια εντελώς ξεχωριστή φωνή στο τοπίο του ισραηλινού χορού, που δεν διστάζει να ρίχνει το ιδιαίτερα κριτικό του βλέμμα στην πολιτική πραγματικότητα της χώρας του, δημιουργεί μια αριστουργηματική παράσταση πάνω στη βία που δέχεται το ανθρώπινο σώμα και στο κόστος που επιλέγει να πληρώσει ένα κοινωνικό σύνολο προκειμένου να επιβληθεί.

Το 2013, ο Ζαΐντες άρχισε να συνεργάζεται με την οργάνωση B’Tselem, η οποία προσφέρει βιντεοκάμερες σε Παλαιστινίους που ζουν στη Δυτική Όχθη, ώστε να μπορούν να κινηματογραφούν τις αυθαιρεσίες των Ισραηλινών στρατιωτών και να έχουν έτσι τη δυνατότητα να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους σε ενδεχόμενες στημένες δίκες. Έχοντας εντρυφήσει σε 4.500 ώρες οπτικού υλικού, ο Ζαΐντες επιλέγει ως βάση της παράστασής του μόνο υλικό στο οποίο απεικονίζονται Ισραηλινοί σε στιγμές καθημερινής βίας.

Διερευνώντας τις συνέπειες της βίας στα σώματα των ανθρώπων που ζουν σε εμπόλεμες ζώνες, αναπαράγει τις κινήσεις των απεικονιζόμενων, άλλοτε ταυτόχρονα, άλλοτε προλαμβάνοντας και άλλοτε επαναλαμβάνοντάς τις, μερικές φορές παράγοντας ο ίδιος ήχους, μέχρις ότου η βία που έχει εγγραφεί στο σώμα του μετατραπεί σε έναν τρελό χορό, παράδοξα κατασκευασμένο από κινήσεις βίας, ωμότητας, απανθρωπιάς. Αλλάζοντας διαρκώς οπτική γωνία, μετασχηματίζοντας το σώμα του σε καθρέφτη, μεγεθυντικό φακό, παρατηρητή ή απλώς σε ένα σώμα που δεν ξέρει πού να σταθεί, αμβλύνει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και αναπαράστασης και καταθέτει στο κοινό τα ερωτηματικά του για τη βία ως χαρακτηριστικό του ανθρώπινου είδους, αλλά και για την ευθύνη του καθενός μας απέναντι σε όσους την υιοθετούν.

Σύλληψη & Χορογραφία: Arkadi Zaides
Σύμβουλος βίντεο: Effi & Amir (Effi Weiss και Amir Borenstein)


Την Πέμπτη 26 Μαΐου μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση του χορογράφου Arkadi Zaides με τη Maayan Amir (εικαστικό / επιμελήτρια) και τον Δημήτρη Καραντζά (σκηνοθέτη). Συντονίζει η Κάτια Αρφαρά.

 


info: Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (μικρή σκηνή), Λ. Συγγρού 107 – 109, Αθήνα (μετρό Συγγρού-Φιξ) │Ώρα: 21.00 │ Εισιτήρια: Κανονικό 10 €, Μειωμένο 5 €, Άνεργοι 5 €, ΑΜΕΑ & Συνοδός ΑΜΕΑ 5 €. Γραμμή εισιτηρίων: τηλ. 210 900 5 800 ( Δε – Κυρ 9:00-21:00 ) και ηλεκτρονικά στο www.sgt.gr


 

dancepress.gr