Αποσύρεται από τις σκηνές ο Ματς Έκ

mats-ek2_webb

Μετά από ώριμη σκέψη και 50 ακατάπαυστα χρόνια διεθνούς και σπουδαίας καριέρας, ο Ματς Έκ ανακοίνωσε έτσι απλά, ότι επιθυμεί να αποσύρει τα έργα του από τις σκηνές. Στο εξής, οι φίλοι του χορού, οι χορευτές και οι χορογράφοι δεν θα έχουμε πλέον καμία πρόσβαση στο έργο του, παρά μόνο αυτή που τόσα χρόνια έχει όμορφα καταγραφεί στη μνήμη μας. «Έχω ανάγκη να είμαι ελεύθερος, η ατζέντα μου να είναι κενή, να μη ξέρω τι θα μου συμβεί αύριο. Αυτό όμως δεν θα με εμποδίσει να ονειρεύομαι», είπε χαρακτηριστικά ο κορυφαίος Σουηδός χορογράφος, αφήνοντας ωστόσο ένα μικρό παράθυρο για μελλοντικές δημιουργίες: «δεν θα απαγορεύσω στον εαυτό μου την επιστροφή…»

Σύμφωνα με τη γαλλική εφημερίδα Le Figaro, ο Ματς Έκ δήλωσε ότι δεν θα ανανεώσει την άδεια ερμηνείας των έργων του, που έχει παραχωρήσει στα Μπαλέτα Μπολσόι, στο Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού και της Λυών, στο Μπαλέτο της Σουηδίας και στην Όπερα Ζέμπερ της Δρέσδης.

Σαν αποχαιρετιστήρια εκδήλωση διάλεξε να παρουσιάσει στο Παρίσι, στο Théâtre des Champs-Élysées, ένα ειδικό πρόγραμμα με τίτλο From Black to Blue, από 6 ως 10 Ιανουαρίου 2016. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τρία εμβληματικά έργα του: She was black (1994), Solo for 2 (1996) και Hâche (Μάιος 2015) που ερμηνεύουν οι δύο πιο αγαπημένοι χορευτές του, η σύζυγός του Ana Laguna (60 ετών) και ο Yvan Auzely (56 ετών).

Ανάμεσα σε αγαπημένα έργα του που έχουμε απολαύσει και στην Ελλάδα, είναι το Bye που έχει χορογραφήσει για τη Συλβί Γκιλέμ και το συγκλονιστικό Place, το ντουέτο με την Άνα Λαγκούνα και τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ.

 

 

Γιος του διάσημου Σουηδού ηθοποιού Anders Ek και της Birgit Cullberg, χορογράφου και καλλιτεχνικής διευθύντριας των Μπαλέτων Cullberg, ο Ματς Εκ γεννήθηκε στο Μάλμε το 1945 και σπούδασε χορό και θέατρο. Από το 1966 έως το 1973 εργάστηκε ως διευθυντής σκηνής και ως βοηθός στο Βασιλικό Θέατρο της Σουηδίας και στο Θέατρο Μαριονέτας της Στοκχόλμης. Το 1973 χόρεψε με τα Μπαλέτα Cullberg και τα επόμενα δύο χρόνια στη Γερμανική Όπερα του Ρήνου, στο Ντύσσελντορφ. Έκανε το χορογραφικό του ντεμπούτο με το έργο The Officer’s Servant το 1976 με τα Μπαλέτα Cullberg, ενώ ακολούθησαν, για την ίδια ομάδα, τα έργα Soweto (1977) και The House of Bernarda (1978). Μετά την αποχώρησή του από τα Μπαλέτα Cullberg το 1993, συνέχισε τη διεθνή καριέρα του με τα έργα: She was Black (1995), Sleeping Beauty (1996) για το Μπαλέτο του Αμβούργου, Smoke (1995) με τη Sylvie Guillem για τη μικρή οθόνη, Place (2008), ντουέτο για την Άνα Λαγκούνα και τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, και το Black Radish (2008) για το Βασιλικό Μπαλέτο της Σουηδίας. Έχει συνεργαστεί ως προσκεκλημένος χορογράφος με τις πιο σημαντικές ομάδες στον κόσμο. Επίσης, έχει σκηνοθετήσει θεατρικές παραγωγές, όπως τον Εβραίο της Μάλτας του Μάρλοου, τον Δον Ζουάν του Μολιέρου και την Ανδρομάχη του Ρακίνα. Το 2007, παρουσίασε σε δική του σκηνοθεσία τον Ορφέα του Γκλουκ στη Βασιλική Όπερα της Σουηδίας.