Ο χορός στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2017

posters_2017_02-small

Με νέους θεσμούς, νέους χώρους και μια διαφορετική καλλιτεχνική κατεύθυνση –σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια— κάνει ‘πρεμιέρα’ το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου. «Το περσινό φεστιβάλ ήταν ‘σωστικό’. Εφέτος κάνουμε πρεμιέρα» διευκρίνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, στη συνέντευξη τύπου για την ανακοίνωση του προγράμματος στις 4/4/2017.

Η νέα ενότητα με τίτλο «Άνοιγμα στην πόλη» βάζει τους πολίτες της Αθήνας και του Πειραιά ενεργά στη φετινή διοργάνωση, το θέατρο παραμένει στην Αρχαία Επίδαυρο (στο μικρό και στο μεγάλο θέατρο), αλλά και στην Πειραιώς, η μουσική καταλαμβάνει το Ηρώδειο, οι διεθνείς παραγωγές περιλαμβάνουν ονόματα όπως αυτό του Ρόμπερτ Γουίλσον και του Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ και ο Χορός… καλά κρατεί με 14 παραστάσεις, εκ των οποίων οι μισές ελληνικές. Τέλος, κάποιοι Έλληνες χορογράφοι συμμετέχουν στο «Άνοιγμα στην πόλη» με περφόρμανς.

Στην ανακοίνωση του προγράμματος δεν αναφέρθηκαν οι ημερομηνίες των περισσοτέρων παραστάσεων, οι οποίες θα ανακοινώνονται σταδιακά το επόμενο διάστημα. Το Φεστιβάλ θα ξεκινήσει αρχές Ιουνίου και θα ολοκληρωθεί την πρώτη βδομάδα του Αυγούστου.

ΧΟΡΟΣ

  • Ρόμπερτ Γουίλσον – Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ - Letter to a Man / Γράμμα σ’ έναν άντρα (Βασισμένο στα ημερολόγια του Νιζίνσκι), 10 - 13 Ιουλίου 2017, [Εθνικό Θέατρο – Κτίριο Τσίλλερ – Κεντρική Σκηνή]

Οι σπουδαίοι Ρόμπερτ Γουίλσον και Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ ενώνουν τις δυνάμεις τους για να διεισδύσουν στο διαλυμένο μυαλό ενός από τους διασημότερους χορευτές όλων των εποχών, του Βάσλαβ Νιζίνσκι. Η σόλο παράσταση βασίζεται στα ημερολόγια του εμβληματικού χορευτή, ένα πραγματικό έργο τέχνης που καταγράφει την κάθοδό του στην τρέλα και σκιαγραφεί τη βασανισμένη σεξουαλικότητα και πνευματικότητά του, όπως επίσης και την τρικυμιώδη σχέση του με τον ιδρυτή των Ρωσικών Μπαλέτων, ιμπρεσάριο Σεργκέι Ντιαγκίλεφ, στον οποίον αναφέρεται και το γράμμα του τίτλου. Γοητευμένος εδώ και καιρό από το ημερολόγιο του Νιζίνσκυ, ο Μπαρίσνικοφ, κορυφαίος χορευτής της γενιάς του, άλλοτε χορεύει και άλλοτε τρεκλίζει μέσα στο τοπίο του Γουίλσον, καθώς παρουσιάζει μιαν εκπληκτική, συγκινητική μαρτυρία των τελευταίων στιγμών διαύγειας στη ζωή ενός ανθρώπου. Όπως έγραψε ο Χένρυ Μίλλερ: «Αν δεν είχε καταλήξει στο άσυλο, ο Νιζίνσκι-συγγραφέας θα γινόταν ισάξιος με τον Νιζίνσκι-χορευτή».

  • Χόφες Σέχτερ  - Grand Finale, 8 - 9 Ιουλίου 2017, [Πειραιώς 260]

Στη νέα του δημιουργία, που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιούνιο στο Παρίσι (La Villette, σε συνεργασία με το Théâtre de la Ville), ο χορογράφος και συνθέτης Χόφες Σέχτερ (Hofesh Shechter) θα μας δείξει έναν κόσμο σε ελεύθερη πτώση. Η ιστορία του ενσαρκώνεται από την ομάδα του που περιλαμβάνει χορευτές από οκτώ διαφορετικές χώρες.

  • Πέρε Φάουρα - Sweet Fever, 16 - 17 Ιουλίου 2017, [Bios]

Ο Καταλανός χορογράφος Πέρε Φάουρα (Pere Faura) ενσωματώνει στοιχεία της ποπ κουλτούρας στο έργο του και τα επαναδιατυπώνει σε εμφανώς θεατρική φόρμα. Το Sweet Fever, που εντάσσεται στην τριλογία Sweet Suites, αποτελεί μια χορογραφία-λούπα με αφετηρία τον εμβληματικό χορό της «Fever Night» από τη θρυλική ταινία Πυρετός το Σαββατόβραδο.

  • Ευριπίδης ΛασκαρίδηςΤιτάνες, 6 - 8 Ιουνίου 2017, [Πειραιώς 260]

Πριν το «πριν» και μετά το «μετά». Οι Τιτάνες αποτίνουν φόρο τιμής σε κάθε αποτυχημένη προσπάθεια, σε κάθε ατομική ή συλλογική αποτυχία για την εδραίωση ενός άθραυστου εαυτού, ενός άμωμου κόσμου. Έχοντας ήδη ταξιδέψει σε 20 διεθνή φεστιβάλ με το Relic, η ομάδα του Ευριπίδη Λασκαρίδη παρουσιάζει στο αθηναϊκό κοινό το νέο της έργο κάνοντας πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Αθηνών προτού συνεχίσει σε Βαρκελώνη, Τορίνο, Άμστερνταμ, Παρίσι κ.ά.

  • RootlessRoot / Λίντα Καπετανέα – Jozef Frucek - Όταν χίμηξαν τα σκυλιά, 27 - 29 Ιουνίου 2017, [Εθνικό Θέατρο – Ρεξ]

Πώς θα μας θυμούνται οι μελλοντικές γενιές; Άραγε δημιουργούμε κάτι που αξίζει να το θυμούνται; Πώς εξαφανίστηκε η έννοια του «για πάντα»; Μια συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και της RootlessRoot.

  • Λενιώ Κακλέα - A Hand’s Turn, 1 Ιουνίου - 1 Ιουλίου 2017, [Πειραιώς 260]

Η νέα χορογραφική δουλειά της Λενιώς Κακλέα απευθύνεται σε έναν ή δύο μόνο επισκέπτες-θεατές κάθε φορά. Η χορογράφος θα δέχεται κόσμο, καθημερινά από το απόγευμα μέχρι τα μεσάνυχτα, για έναν ολόκληρο μήνα. Η περφόρμανς της Κακλέα διερευνά τη διάκριση «δεξί - αριστερό» και τις λειτουργικές και συμβολικές διαστάσεις της, από το πεδίο του σώματος ως τη σφαίρα της πολιτικής. Μετά τη συνάντηση, οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα αποτύπωμα της χορογραφίας σε μορφή βιβλίου.

  • Κατερίνα Ανδρέου - Α Kind of Fierce, 10 - 11 Ιουνίου 2017, [Πειραιώς 260]

Το A Κind of Fierce είναι ένα σόλο. Παρατηρεί τη μοναχική του φύση και παίζει με την ιδέα της έκθεσης και της έκφρασης, προσπαθώντας να μη ξεχάσει ότι η σκηνική δράση αφορά την παρούσα στιγμή. Μια παράσταση που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2016 και κατόπιν παρουσιάστηκε στο ImPulsTanz Festival (Βιέννη), στο CDC Atelier de Paris, στο NEXT (Valenciennes), στο Εθνικό Κέντρο Χορογραφίας της Νάντης και στο Φεστιβάλ Parallèle (Mασσαλία). Έχοντας βραβευτεί με το ευρωπαϊκό 'Prix Jardin d’Europe 2016', το έργο της Κατερίνας Ανδρέου επανέρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών.

  • Σύνδεσμος Χορού - Rapidly Becoming, 19 - 20 Ιουνίου 2017, [Πειραιώς 260 - Κτήριο Η]

Πέντε χορογράφοι, δώδεκα νέοι χορευτές, ένα καλλιτεχνικό πείραμα. Το Rapidly Becoming είναι ταυτόχρονα μια παράσταση, μια χορογραφική διαδικασία, μια μεθοδολογία συνεργασίας, ένα πλαίσιο παραγωγής καλλιτεχνικού έργου και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Ο τίτλος του έργου παραπέμπει στην ίδια τη δημιουργική διαδικασία: η λέξη rapidly αποδίδει τη διάθεση ταχύτητας και δυναμικής κατά τη διάρκεια σύνθεσης του έργου, ενώ το becoming δηλώνει τη λειτουργία επαναπροσδιορισμού και διαρκούς εξέλιξης.
Συν-Χορογραφία: Βάσω Γιαννακοπούλου, Ίρις Καραγιάν, Μαρία Κολιοπούλου, Μαριέλα Νέστορα, Kατερίνα Σκιαδά.

  • Ιωάννα Πορτόλου - Ομάδα Griffόn Πορνό, 15 - 17 Ιουνίου 2017, [Πειραιώς 260]

Με το Πορνό η ομάδα Griffόn ολοκληρώνει την τριλογία έργων που ξεκίνησε το 2014. Διερευνώντας την έννοια των προσωπικών και κοινωνικών ορίων, την υπέρβαση, αλλά και τη λειτουργία τους, το έργο δομείται μέσα από ένα παλίμψηστο εικόνων που αντικατοπτρίζουν τη μεταβαλλόμενη φύση τους, εστιάζοντας στο ζευγάρι των ερμηνευτών. Συμπαραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου και ομάδα Griffόn.

  • Kinkaleri - Real Good Time / All!, 21 - 22 Ιουνίου 2017, [Bios]

Τα μέλη της ιταλικής ομάδας Kinkaleri αξιοποιούν τη μακρά εμπειρία τους στο χώρο του πειραματικού θεάτρου, των ‘εγκαταστάσεων’ και των εκθέσεων, στην προσπάθειά τους να εντοπίσουν ένα νέο είδος γλώσσας, που δεν καθορίζεται από το στυλ, αλλά από την άμεση σχέση της με τα αντικείμενα. Το All! είναι ένα πρότζεκτ που εμπνέεται από τον Αμερικανό συγγραφέα Γουίλλιαμ Μπάροουζ, ο οποίος έβλεπε τη γλώσσα σαν σύνορο, σαν μια ανατρεπτική, δημιουργική και πολιτική πράξη.

  • Αναστασία Βαλσαμάκη Sync, 2 - 3 Ιουλίου 2017, [Πειραιώς 260]

Η πρωτοεμφανιζόμενη Αναστασία Βαλσαμάκη στήνει ένα ομαδικό έργο για εννέα χορευτές που διερευνούν τη σχέση ατομικότητας και ομαδικότητας και αποζητούν την αρμονική τους συνύπαρξη. Το έργο έχει επιλεγεί από το ευρωπαϊκό δίκτυο χορού Aerowaves και θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Spring Forward 2017.

  • Μέτε Ίνγκβαρτσεν - 69 Positions, 1 - 3 Ιουλίου 2017, [Πειραιώς 260]

Το έργο της δανής χορεύτριας και χορογράφου Μέτε Ίνγκβαρτσεν (Mette Ingvartsen) διερευνά το ζήτημα της σεξουαλικότητας, την αλληλεπίδραση μεταξύ φυσικού και τεχνητού, και τα όρια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού χώρου. Στο 69 Positions, η Ίνγκβαρτσεν οδηγεί 60 επισκέπτες σε ένα χώρο με διάφορες περφόρμανς, ταινίες, βιβλία, κείμενα και εικόνες, τα οποία ζωντανεύουν μέσω της κίνησης και του λόγου προκειμένου το κοινό να βιώσει τη σύνδεση μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας σφαίρας. Ακατάλληλο για ανηλίκους.

  • Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας – P.OR.K - Bάκχες: πρελούδιο κάθαρσης, 5 - 6 Ιουλίου 2017, [Πειραιώς 260]

Η Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας (Marlene Monteiro Freitas), μια δυνατή και ανερχόμενη παρουσία στο σύγχρονο χορό και η ομάδα της, P.OR.K (Πορτογαλία / Πράσινο Ακρωτήρι), δραματοποιούν την αιώνια διαπάλη μεταξύ των δύο πόλων της ύπαρξης: της λαμπερής μορφής του Απόλλωνα και της χαοτικής αμορφίας του Διονύσου. Στις Βάκχες πρωταγωνιστεί μια ομάδα χορευτών και μουσικών σε ένα σκηνικό με επιρροές από την όπερα, τη μυθολογία, την ανάλυση του Νίτσε γύρω από το απολλώνιο και το διονυσιακό, και τον σημαντικό και αμφιλεγόμενο πίνακα του Γκυστάβ Κουρμπέ «Η προέλευση του κόσμου». Η παράσταση περιλαμβάνει ετερογενή στοιχεία, μουσική, χορό και μυστήριο, και διερευνά το ζήτημα της πολλαπλότητας και του μυστηρίου της μορφής με έναν τρόπο που φέρνει στη μνήμη τις Βάκχες του Ευριπίδη.

  • Ντοροτέ Μυνιανεζά – Compagn ie Kad idi Unwanted / Ανεπιθύμητα, 18 - 19 Ιουλίου 2017, [Πειραιώς 260]

Γεννημένη στη Ρουάντα και εγκατεστημένη στη Γαλλία, η χορεύτρια, χορογράφος, τραγουδίστρια και ηθοποιός Ντοροτέ Μυνιανεζά (Dorothée Munyaneza) ήταν μόλις 12 ετών όταν στην πατρίδα της ξέσπασε η γενοκτονία του 1994. Αντλώντας από τη φρικιαστική εμπειρία του εμφύλιου πολέμου, η Μυνιανεζά συνέλαβε και χορογράφησε μια παράσταση που αποτίνει φόρο τιμής στις γυναίκες που βίωσαν την κτηνωδία και των οποίων τα σώματα κακοποιήθηκαν, βιάστηκαν, εξευτελίστηκαν, σώματα-αντικείμενα, ανεπιθύμητα. Η παράσταση συνδυάζει χορό, ηχητικό υλικό με μαρτυρίες, χορωδία δύο φωνών με την Holland Andrews και την ίδια τη Μυνιανεζά, και τα έργα τέχνης του φημισμένου καλλιτέχνη Bruce Clark. Το έργο έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών αμέσως μετά την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ της Αβινιόν.

Ενότητα "Άνοιγμα στην πόλη"

  • Αποστολία Παπαδαμάκη - In t he Eyes of God – Ολονυχτία, 17 Ιουνίου 2017, [Δημοτικό θέατρο Πειραιά]

Τα πάντα μέσα στο Σύμπαν είναι Ένα, μια απέραντη ενιαία και αδιαίρετη ενότητα. Μέσα σε αυτή την ενότητα χάνεται η έννοια «άτομο» και «εγώ». Τι ρόλο παίζει η πίστη στον παραπάνω συλλογισμό, που τελευταία αποδείχτηκε και επιστημονικά; Οι θεατές-πρωταγωνιστές καλούνται να συναντηθούν σε μια ολονυχτία, να αλληλεπιδράσουν, να εγκαθιδρύσουν μια βαθιά ανθρώπινη επαφή μέσα από την τέχνη, σε ένα υπερβατικό δικό τους δημιούργημα με θέμα την πίστη και γύρω από το ερώτημα: «Τι νομίζουμε ότι είναι ο θεός;». Καθοδηγητές η χορογράφος Αποστολία Παπαδαμάκη μαζί με τον συνθέτη Τρύφωνα Κουτσουρέλη και τους συνεργάτες τους από τον επιστημονικό και τον καλλιτεχνικό χώρο.

  • Άρια Μπουμπάκη - dance mee tings (pir aeus version) - 12 - 16 Ιουνίου 2017, [Κοινωνικές δομές του Πειραιά]

Το dance meetings (piraeus version) είναι ένα χορευτικό πρότζεκτ που θέτει σε κίνηση τον Πειραιά. Κάτοικοι της πόλης συναντιούνται με τη χορογράφο και χτίζουν μαζί έναν κόσμο με κύρια εργαλεία το σώμα, την κίνηση, το περιβάλλον τους (εικαστικό, φυσικό, αστικό), το ρυθμό και το χορό. Χωρίς προκαθορισμένο σενάριο ή χορογραφία, σώματα που δεν γνωρίζονται μεταξύ τους ακολουθούν τη φυσική πορεία των βημάτων τους, δίνοντας έναν νέο χορευτικό ρυθμό στην πόλη.

  • Βάσια Βαλκανιώτη / Ορίζοντας δρόμου, 10 Ιουνίου 2017, [δρόμοι της πόλης]

Μια χορευτική διαδήλωση, ένα ανοιχτό κάλεσμα στους ανθρώπους της πόλης του Πειραιά να συναντηθούν, να εκφραστούν ξυπνώντας το σώμα τους κινητικά, να πορευτούν προς του καθενός το «ιερό», το «ασφαλές», το «αγαπημένο», να νιώσουν πιο ζωντανοί μέσω του χορού. Μια διαδρομή στους δρόμους του Πειραιά, που αναζητά νέους τρόπους / πιθανότητες / προοπτικές να βιώσει κανείς την ελευθερία, τόσο σε προσωπικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Ο χορός ανοίγει στον δημόσιο χώρο σαν αφορμή διαπολιτισμικού, καλλιτεχνικού και πολιτικού διαλόγου.

  • Αντώνης Κουτρουμπής – Ομάδα Πλεύσις - Στο στόμα του λύκου, 23 - 26 Ιουνίου 2017, [Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών]

Ένα σπονδυλωτό έργο με θέμα τα διλήμματα του σύγχρονου ανθρώπου και τη λεπτή ισορροπία μεταξύ της προσωπικής επιθυμίας και των κοινωνικών συμβάσεων. Λειτουργώντας αντιστικτικά ως προς τη συμβολική φόρτιση του Μικρού Χρηματιστηρίου Αθηνών, που παραπέμπει στον πλούτο και την υλική ευμάρεια, η σκηνική σύνθεση της ομάδας Πλεύσις έχει επίκεντρο τη φαντασία, τη μνήμη, το οικείο και την ποίηση της μικρής καθημερινής στιγμής. Ένα σύνθετο θέαμα όπου συνυπάρχουν το σωματικό θέατρο, ο σύγχρονος χορός, το θέατρο αντικειμένων, το εικαστικό περιβάλλον, η σύνθεση ηλεκτροακουστικών τοπίων, live electronics και graphic animation.

  • Κωνσταντίνος Μίχος - Ιφιγένεια εν Αυλίδι, 25 Ιουνίου 2017, [Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος]

Οι θυσίες για να πλεύσουν τα πλοία. Αυτό είναι το θέμα της τραγωδίας του Ευριπίδη, την οποία διασκευάζει ο Κωνσταντίνος Μίχος κάνοντας να συναντηθούν δεκάδες επαγγελματίες ηθοποιοί και ερασιτέχνες, κάτοικοι, εργαζόμενοι και σπουδαστές του Πειραιά. Έχοντας στο παρελθόν χορογραφήσει έργα σε δημόσιους χώρους, αυτή τη φορά επιλέγει την Πειραϊκή Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και τις δεξαμενές συντήρησης των πλοίων. Το σώμα που πέφτει, πλακώνεται, ακρωτηριάζεται, καίγεται, ασφυκτιά, τολμά, προσφέρεται, συμπαρίσταται, περιμένει, παρουσιάζεται από χορευτές, ηθοποιούς, καθημερινούς ανθρώπους μέσα από αφηγήσεις των ίδιων των εργαζόμενων. Συμμετέχουν, μετά από ανοικτό κάλεσμα, σπουδαστές χορού, μαθητές, μέλη θεατρικών και μουσικών θιάσων, όπως και εργαζόμενοι και συνταξιούχοι της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης μαζί με τις οικογένειές τους.

  • Βιτόρια Κωτσάλου - Day Οut of Time, 24 Ιουνίου 2017, [κέντρο της Αθήνας]

«H αρκούδα αναδύεται χορεύοντας… τη μετενσάρκωση της κοινωνίας.» - Tyrone O’Ros

Από την ανατολή μέχρι τη δύση του ηλίου, είκοσι χορευτές, ο καθένας ξεχωριστά σε κάποιο δημόσιο χώρο στο κέντρο της Αθήνας, αφιερώνουν τη μέρα στο να βρίσκονται στην «κατάσταση» του χορού. Πρόκειται για μια πρακτική που ξεκίνησε από προσωπική ανάγκη της χορογράφου, ως ένας τρόπος αναζήτησης και δοκιμής της αντίληψης του χορού σε προσωπικό, κοινωνικό και κοσμικό επίπεδο. Ανιχνεύοντας την ποίηση που υπάρχει εν κινήσει μέσα και γύρω μας, μια δράση αφιερωμένη στην ένωση του χορού και της ζωής. Ένας διάλογος με τα όρια και τη φύση. Μια διερώτηση για το πώς αναδύεται ο χορός.

------

  • Masterclass και εργαστήριο από τον Ρούντι Λέρμανς (Rudi Laermans)

Καθηγητής κοινωνικής θεωρίας στο Τμήμα Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου KU Leuven του Βελγίου, ο Ρούντι Λέρμανς συμμετέχει στο θεωρητικό πρόγραμμα της σχολής χορού P.A.R.T.S. από τη σύσταση της ομάδας (1995). Καλεσμένος του Φεστιβάλ Αθηνών, θα δώσει masterclass με τίτλο: «Αποσαφηνίζοντας το ηθικό, το κοινωνικό και το κριτικό στην πολιτική τέχνη» και θα καθοδηγήσει τριήμερο εργαστήριο με τίτλο «Μέσα, τρόποι και ηθικές της συνεργασίας».