Ο Χορός στο Ελληνικό Φεστιβάλ 2011

greek-festival-2011

Με τεράστια προσπάθεια να ισορροπηθεί η ποιότητα των επιλογών και ο πενιχρός εφετινός προϋπολογισμός, ο πρόεδρος του Ελληνικού Φεστιβάλ Γιώργος Λούκος εντάσσει το Χορό και σε αυτή την διοργάνωση, με υποστήριξη της ελληνικής σκηνής και με ξένα ηχηρά ονόματα. Εννιά θα είναι συνολικά οι παραστάσεις χορού του Ελληνικού Φεστιβάλ 2011, εκ των οποίων η τουρκάλα Zeynep Tanbay που παρουσιάζει δουλειά της για πρώτη φορά στην Ελλάδα, και από τις πέντε ελληνικές ομάδες, δύο ονόματα, η Ελπίδα Ορφανίδου και κολλεκτίβα Trio 7d9 που επίσης εμφανίζονται για πρώτη φορά στη χώρα μας. Κατά τα άλλα… τρείς σταθερές αξίες, Sylvie Guillem, Maguy Marin και η The Forsythe Company, που έχουν σχεδόν πάντα κάτι απολαυστικό να μας παρουσιάσουν.

Από 1 Ιουνίου έως 6 Αυγούστου 2011 η συνολική διάρκεια του Ε.Φ. 2011 και οι παραστάσεις χορού, που θα πραγματοποιηθούν και εφέτος στην Πειραιώς 260 και το Ηρώδειο, στο διάστημα από 11 Ιουνίου έως 20 Ιουλίου 2011.                                                              

Ελληνικός Σύγχρονος Χορός

O σύγχρονος ελληνικός χορός στο εφετινό Φεστιβάλ εκπροσωπείται μέσα από πέντε διαφορετικά σχήματα, τα περισσότερα πρωτοεμφανιζόμενα στη διοργάνωση. Βασικό κριτήριο στην επιλογή υπήρξε η ηλικία, η πρωτοτυπία και η φρεσκάδα της κατάθεσης.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (ΧΩΡΟΣ Ε΄) 11-12 ΙΟΥΝΙΟΥ

  • Ελπίδα Ορφανίδου, Παπαγάλοι στο βυθό : Η Ελπίδα Ορφανίδου παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα μέσα από το σόλο της Παπαγάλοι στο βυθό. Με μια δόση υπερρεαλισμού, όπως αποτυπώνεται και στον τίτλο, μεταφέρει στο θεατή τις εμπειρίες της από την περιπέτεια στον κόσμο της κίνησης, σε μια περφόρμανς από την οποία δεν λείπει η χρήση της φωνής και οι εκφράσεις του προσώπου.
  • trio 7d9, Rush : Η χορευτική κολλεκτίβα που συνέστησαν στη Βέρνη η Ξένια Θεμελή, ο Χρήστος Στρινόπουλος και η Μάριον Ρούχτι παρουσιάζει ομοίως τη δουλειά της για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Στο Rush πειραματίζονται με στοιχεία από το θέατρο, τα εικαστικά και φυσικά την καθαρή κίνηση.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (ΧΩΡΟΣ Ε΄) 15-16 ΙΟΥΝΙΟΥ

  • Κολλεκτίβα Χορού Lemurius, ΥπερπαραγωγήΟ Νίκος Δραγώνας, ο Γιάννης Μανταφούνης και η Κατερίνα Σκιαδά, έχοντας ήδη διανύσει σημαντική πορεία ως χορευτές σε άλλες ομάδες, ένωσαν τις δυνάμεις τους από αγάπη για την έννοια της κοινότητας και από τη διάθεση να αμφισβητήσουν τις συμβάσεις γύρω από το χορευτικό θέαμα. Στην Υπερπαραγωγή εγκιβωτίζουν με φρεσκάδα, ειλικρίνεια και παιγνιώδη διάθεση τις παραπάνω αναζητήσεις.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (ΧΩΡΟΣ Ε΄) 25-26 ΙΟΥΝΙΟΥ

  • Ομάδα Σύγχρονου Χορού Πέρσας Σταματοπούλου, Κοίτα με : Τρεις διαφορετικές γενιές του σύγχρονου ελληνικού χορού συναντώνται στο ντουέτο Κοίτα με. Η χορογράφος Πέρσα Σταματοπούλου σε συνεργασία με τους χορευτές Μαρκέλλα Μανωλιάδη και Γιώργο Κοτσιφάκη συνυπογράφουν μια δουλειά που εστιάζει στην περιπέτεια του βλέμματος.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (ΧΩΡΟΣ Ε΄) 29-30 ΙΟΥΝΙΟΥ

  • Κολλεκτίβα Χορού The Plant, Double Take : Η πολυεθνική αυτή ομάδα συστήθηκε με πρωτοβουλία της Γιώτας Καλλιμάνη, χορεύτριας με σημαντική εμπειρία πλάι σε γνωστές ομάδες χορού της Γαλλίας. Στο Double Take καταπιάνονται με την ηδονή του παρατηρείν. Μαζί της χορογραφούν και ερμηνεύουν οι Φιλίπε Λουρένκο, Εμίλιο Ούρμπινα, Ραφαέλ Παρδίγιο.

Ξένες Ομάδες

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (ΧΩΡΟΣ Η΄) 17-19 ΙΟΥΝΙΟΥ

  • Zeynep Tanbay Dans Projesi, Araz : Μια σημαντική παρουσία στο χώρο του ανεξάρτητου σύγχρονου χορού στην Τουρκία, η Ζεϊνέπ Τανμπάι, έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας για να παρουσιάσει την τελευταία της δουλειά Araz (σημαίνει: σύμπτωμα). Με σπουδές και θητεία σε μερικές από τις σημαντικότερες ομάδες χορού (M. Graham, A. Ailey, P. Taylor), η Τανμπάι πρωτοστατεί στο τούρκικο χορογραφικό τοπίο. Το Araz, επικεντρωμένο στην καθαρή κίνηση, είναι ένα έργο που αποτελείται από δεκατέσσερα αυτοτελή μέρη, με τη χορογραφία να εναλλάσσεται μεταξύ σόλο και ομαδικών σχημάτων. Είναι η τρίτη παραγωγή της Zeynep Tanbay Dance Project από τη σύστασή της το 2005 και αποτελεί μία συνάντηση του χορού με τη μουσική των Philip Glass, Yann Tiersen, Burhan Ocal, Mercan Dede και Baba Zula.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (ΧΩΡΟΣ Δ΄)

  • Compagnie Maguy Marin May B 22-23 ΙΟΥΝΙΟΥ και Salves 27-29 ΙΟΥΝΙΟΥ :  Το Φεστιβάλ Αθηνών φιλοξενεί εκ νέου τη Μαγκύ Μαρέν, την γαλλίδα χορογράφο που επί τριάντα χρόνια γράφει ιστορία με την ανυπότακτη δημιουργικότητά της. Στις παραστάσεις της ομάδας της στην Πειραιώς 260 παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα αφενός το May B (1981), χορογραφημένο φρέσκο για το παράλογο της ζωής, εμπνευσμένο από το μπεκετικό σύμπαν —έργο που την καθιέρωσε διεθνώς— και αφετέρου την πρόσφατη δημιουργία της Salves (2010), έμπρακτη απόδειξη της ανάγκης «να οργανώσουμε την απαισιοδοξία» όπως έλεγε ο Βάλτερ Μπένγιαμιν.

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 (ΧΩΡΟΣ Δ΄) 3-5 ΙΟΥΛΙΟΥ

  • The Forsythe Company, Yes we can’t :  Το Φεστιβάλ Αθηνών 2011 επιστρέφει στον μείζονα αμερικανό χορογράφο William Forsythe (γενν. 1949, Ν. Υόρκη) με το Yes we can’t, ένα έργο του ιδίου μαζί με τους χορευτές της The Forsythe Company, εμπνευσμένο από το μπεκετικό σύμπαν. Θυμίζουμε ότι το 2007 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ είχε παρουσιαστεί ένας θεματικός κύκλος αφιερωμένος στον οξυδερκή «αμερικανό της Ευρώπης» που τα τελευταία τριάντα χρόνια κατάφερε να αλλάξει την ίδια την τοπογραφία του χορού, αίροντας ουσιαστικά τον διαχωρισμό μεταξύ κλασικού και σύγχρονου. Αν στη δεκαετία του 1990 ως επικεφαλής του Μπαλέτου της Φρανκφούρτης μεγαλουργούσε εμβολιάζοντας το κλασικό μπαλέτο με τις ριζοσπαστικές του ιδέες, σήμερα στα 60 του χρόνια διαθέτει μια μικρή και ευέλικτη ομάδα την The Forsythe Company ενώ εξακολουθεί να δημιουργεί με ψηφιακά μέσα, νέες τεχνολογίες και χρήση βίντεο σε εντελώς διαφορετικά συμφραζόμενα. Ένα ανάλογο εύρος δημιουργικότητας είναι σχετικό με το βασικό του πιστεύω ότι «το χορογραφικό του σύμπαν μπορεί να χωρέσει τα πάντα». Στο Yes we can’t (Δεν μπορούμε ναι!) καλούμαστε να ανακαλύψουμε τη θεατρική του οξυδέρκεια όταν αντλεί από τη λιτή και ελλειπτική γλώσσα του Μπέκετ, μια γλώσσα που μέσα από τις συχνά επίμονες επαναλήψεις της δίνει από μόνη το ρυθμό.

ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ 19-20 ΙΟΥΛΙΟΥ

  • Sylvie Guillem : Ηαυλαία του Φεστιβάλ Αθηνών κλείνει με μια χορευτική συνάντηση-ορόσημο. Αγαπημένη του ελληνικού κοινού και διεθνώς αναγνωρισμένη ως μία από τις σπουδαιότερες χορεύτριες του κλασικού μπαλέτου, η σούπερ-σταρ Συλβί Γκιλέμ αψηφά τις συμβάσεις και στρέφεται τα τελευταία χρόνια στο σύγχρονο χορό. Αυτή τη φορά, συναντά τρεις από τους σημαντικότερους σύγχρονους χορογράφους και μας παρουσιάζει τρία καινούρια έργα που δημιούργησαν αποκλειστικά για αυτήν ο Ματς Εκ, ο Ουίλλιαμ Φόρσαϊθ και ο Γίρζι Κύλιαν.