Alain Astié, ο δημιουργός της Barre Astié

dsc02879-web

Ο Alain Astié είναι ο εμπνευστής και δημιουργός της περίφημης Barre Astié. Στο πέρασμά του από την Αθήνα, όπου βρέθηκε για τo εκπαιδευτικό πρόγραμμα της μεθόδου του, που οργανώνεται εδώ στην Ελλάδα, μίλησε στο dancepress.gr για την καλλιτεχνική του πορεία, για τη σχολή του, για τη barre Astié.

 

Χορευτής και ηθοποιός

Στον κόσμο του χορού μπαίνει όταν κάποιος δάσκαλός του, του συστήνει να διδαχθεί χορό για να αποκτήσει λεπτότητα και φινέτσα στο στυλ και στις κινήσεις του. Φανατικός οπαδός του Φρεντ Αστέρ μαθαίνει κλακέτες και παρακολουθεί τμήματα μπαλέτου που αρχικά δεν συμπαθεί ιδιαίτερα... Στα νεανικά του χρόνια, ο πρώτος του ρόλος δεν είναι χορευτικός αλλά θεατρικός, όπου ερμηνεύει το γιό του Ναπολέοντα. Στα πρώτα χρόνια της καριέρας του παίζει στο θέατρο και παράλληλα χορεύει. Μπαίνοντας στο Conservatoire, τού δίνεται η ευκαιρία να παρακολουθήσει μαθήματα στην  Όπερα του Παρισιού, όπου όμως δε γίνεται δεκτός, λόγω του ύψους του! Εγκαταλείπει τότε κάθε καλλιτεχνική δραστηριότητα, φεύγει για το Στρατό και επιστρέφοντας κάνει διάφορες δουλειές για να ζήσει. Οι συγκυρίες όμως τον οδηγούν ξανά στο χορό. «Στη ζωή, αυτό που θα παίξει καθοριστικό ρόλο, είναι οι γνωριμίες που θα κάνεις», λέει.
Μπαίνει στο Μπαλέτο της Όπερας του Όσλο, στην αρχή για το ρόλο του γελωτοποιού στη Λίμνη των Κύκνων, όπου θα βρεθεί επί σκηνής μαζί με τον Νουρέγιεφ. Λίγο αργότερα εντάσσεται στο δυναμικό του Grand Théâtre de Bordeaux και στη συνέχεια τον καλούν στην Όπερα της Λυών, όπου παραμένει για επτά χρόνια. Ως guest χορεύει για αρκετά χρόνια με την Κάρλα Φράτσι στην Ιταλία, και παράλληλα, το 1977 αρχίζει να στήνει στη Λυών, Σχολή Κλασικού Χορού για ερασιτέχνες.

 

Η πρώτη επαφή με την Ελλάδα

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄70 δημιουργεί την ομάδα χορού Danse-Théâtre-Expression και καλεί τον Ντανιέλ Λομέλ να χορογραφήσει. Ο Λομέλ τότε του ανακοινώνει, ότι θα δημιουργήσει μια ομάδα χορού στην Ελλάδα και τον καλεί να χορέψει. Ο Alain Astié έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1980. Στη συνέχεια, κάποιοι Έλληνες χορευτές θα τον ακολουθήσουν στη Σχολή του, στη Λυών. Μεταξύ αυτών και η Σύνθια Φρυδά, για πολλά χρόνια αργότερα, από τις πρώτες χορεύτριες του Μπαλέτου της ΕΛΣ.

 

Τι είπε ο Alain Astié για τη μέθοδό του

  • «Στην Ελλάδα είναι πιο γνωστή η μπάρα του Boris Kniaseff», εξηγεί. « H δημιουργία αυτής της μπάρας, την οποία εκτιμώ πολύ, στηρίζεται στο εξής περιστατικό : ο Κniaseff όταν δούλευε στη Γενεύη, στεγαζόταν σε ένα θέατρο που επειδή το κτίριο είχε χαρακτηριστεί διατηρητέο, δεν επιτρεπόταν να τρυπήσουν τους τοίχους για να στερεώσουν τις μπάρες. Υπήρχαν μόνο οι κινητές μπάρες. Η αδελφή μου είχε τότε την ιδέα να γίνονται όλες οι ασκήσεις της μπάρας στο πάτωμα, μετά σε καθιστή θέση και μετά μπρούμυτα. Αργότερα στο Παρίσι, πολλοί εναντιώθηκαν στη barre à terre υποστηρίζοντας ότι, όταν είναι κανείς στο πάτωμα δε μαθαίνει να χορεύει. Φανατική οπαδός αυτής της μπάρας ήταν η Zizi Jeanmaire, γυναίκα του Roland Petit, που υποστήριζε ότι δίνει δύναμη, ανοίγματα.
  • Στο βιβλίο μου «Η Γραμματική του σώματος» εξηγώ γιατί δημιούργησα τη δική μου barre à terre, που είναι αρκετά διαφορετική από την κλασική μπάρα. Αρχή της είναι, όποιες ασκήσεις κάνω στο πάτωμα, να μπορώ να τις ξαναβρώ στη συνέχεια και σε όρθια στάση. Η βάση αυτής της μπάρας είναι κλασσική. Να συνειδητοποιεί κανείς τις αρθρώσεις του, την κινητικότητά τους. ΄Εχω προσθέσει πολλές αναπνοές, αλλά και «στόχους», δηλαδή, γιατί κάνω αυτό και το άλλο και σε τι χρησιμεύουν, όπως επίσης και «αξίες», δηλαδή να συγκεντρώνομαι για να είμαι σε καλύτερη επαφή με το χώρο και σε ποια κατεύθυνση θα κινηθώ. Πρόκειται για ένα ολόκληρο λεξιλόγιο που γίνεται όλο και πιο βαθύ. Έγραψα την «Γραμματική για το Σώμα» το 1990, αλλά είμαι διαρκώς σε μια έρευνα. Βρίσκω συνέχεια καινούργια πράγματα, που εξελίσσονται και τα προσθέσω.
  • Η barre Astié διαφέρει από τις υπόλοιπες : «Η κλασική μπάρα είναι του Kniaseff στο σύνολό της. Εγώ προσπάθησα να κάνω μια σύνθεση από τρία βασικά στοιχεία για το σώμα, προερχόμενα από τον κλασικό, το σύγχρονο χορό και τη τζάζ».
  • Ποιοι ασχολούνται με την Barre Astié : « Άτομα όλων των ηλικιών. Έχω μαθητές επαγγελματίες, αλλά και ερασιτέχνες που έρχονται στη Σχολή μου εδώ και τριάντα χρόνια και σήμερα είναι 60 χρονών. Γυναίκες 60 και 65 χρονών που έχουν διατηρήσει καταπληκτικά το σώμα τους. Στα σεμινάρια μερικές φορές έρχονται και παιδιά 9 – 10 χρονών».
  • «Οι κλασικοί χορευτές που συνήθως έχουν μια πιο άκαμπτη δομή, όταν ασχολούνται με την Barre Astié, τη βρίσκουν στην πλειοψηφία τους πολύ ευχάριστη. Τους προετοιμάζει σωματικά και όπως λένε, τους «ξεσκουριάζει».
  • Τα μαθήματα έχουν επίπεδα ; «Η Γραμματική του σώματος είναι ένα από τα ελάχιστα βιβλία που κυκλοφορούν, ως «πλήρες μάθημα». Για παράδειγμα, στη μέθοδο Βαγκάνοβα έχουμε επίσης μαθήματα που χωρίζονται σε επίπεδα, αλλά πρόκειται μόνο για προτάσεις ασκήσεων. Επεξεργάστηκα το βιβλίο μου έτσι, ώστε να μπορεί κανείς να το εφαρμόσει σε 12-15 συναντήσεις το χρόνο».
  • Η εκπαίδευση της Barre Astié  : «Διαρκεί 3 εβδομάδες εντατικής παρακολούθησης. Στην Ελλάδα ήδη ξεκίνησε η πρώτη εκπαίδευση με 15 υποψηφίους».
  • Ποιοι μπορούν να την παρακολουθήσουν : «Ακόμη και ένα νεαρό άτομο 18 ετών που έχει κάνει για αρκετά χρόνια χορό, ή γυμναστική μπορεί να την παρακολουθήσει. Επίσης, έχουμε κάνει ένα άνοιγμα με την Barre Astié στην Ιαπωνία. Εκεί οι άνθρωποι όταν κάτι πρόκειται να είναι προς όφελος των πολιτών, οι πόρτες είναι ανοιχτές, κάτι που δεν ισχύει για τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ελλάδα…».
  • Τα πνευματικά δικαιώματα της Barre Astié : «Υπήρχε ένα θέμα με τη μετάδοση της Barre Astié. Οι επαγγελματίες που την παρακολουθούσαν, ενσωμάτωναν στοιχεία της στο μάθημα τους, αλλά κανείς δεν ανέφερε ότι αυτά τα στοιχεία προέρχονταν από τον Alain Astié. Τα πνευματικά δικαιώματα της μεθόδου έχουν πλέον κατοχυρωθεί».
  • «Η Γραμματική του Σώματος έχει ήδη μεταφραστεί απο τα γαλλικά και σε άλλες γλώσσες και εκπαιδεύω πλέον καθηγητές για την Barre Astié στηριζόμενος σε αυτό το βιβλίο, για να μπορεί η εκπαίδευση να είναι σύντομη και να μη διαρκεί 2 και 3 χρόνια κάτι που θα την έκανε αρκετά δαπανηρή. Δημιούργησα ένα πρώτο επίπεδο κατάρτισης, με την υποχρέωση να συναντώ τους μαθητές μου μια φορά το χρόνο, για να τους δίνω την εξέλιξη της δουλειάς».
  • Το site της Barre Astié σύντομα θα οργανωθεί έτσι, ώστε δίπλα από τον κάθε δάσκαλο να φαίνεται η εθνικότητά του για να διευκολύνονται οι σπουδαστές.

 

(ημερομηνία 1ης δημοσίευσης 30.10.2011)

dancepress