Niv Sheinfeld & Oren Laor

oren--niv-web

Ο Niv Sheinfeld κορυφαίος χορευτής και χορογράφος της σύγχρονης χορευτικής σκηνής του Ισραήλ και ο Oren Laor ηθοποιός έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους δημιουργώντας μαζί εδώ και 8 χρόνια.

Στην Ελλάδα, τους έχουμε δει με το Covariance, το 2006 στο 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Αθηνών και το 2010, με το Post Martha, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Οι δύο Ισραηλινοί θα βρεθούν στην Αθήνα για λίγες μέρες προκειμένου να δώσουν master classes σε σπουδαστές και επαγγελματίες χορού και θεάτρου. Με αυτή την αφορμή είχαμε μια σύντομη συνομιλία μαζί τους.

 

  • Στις περισσότερες δουλειές σας διερευνάτε μέσα από την κίνηση, τις ανθρώπινες σχέσεις, ή άλλα κρίσιμα ανθρώπινα θέματα. Ποια είναι μια συνήθης δημιουργική σας διαδικασία;

Στην τελευταία μας δουλειά "Ship of Fools" δώσαμε στους περφόρμερς μας ασκήσεις, ιδέες, προτάσεις και ερωτήσεις που έπρεπε να επεξεργαστούν και τους ζητήσαμε να προσπαθήσουν να «μεταφράσουν» αυτές τις ιδέες σε κίνηση, ή μικρές σκηνές, αντλώντας από τα προσωπικά τους συναισθήματα και εμπειρίες και τη δική τους κινητική γλώσσα. Έτσι, κάθε κίνηση που παράχθηκε, προερχόταν από την ανθρώπινη εμπειρία με αποτέλεσμα κάθε κινητική φράση να βρίσκει ένα λόγο ύπαρξης, ακόμη κι αν από μόνη της η κίνηση ήταν αφηρημένη. Το περιεχόμενο καθόρισε την αισθητική και όχι το αντίστροφο. Τους διδάξαμε βεβαίως και δικές μας κινητικές φράσεις..

Κάθε 2-3 εβδομάδες λοιπόν, κάναμε έναν μεγάλο αυτοσχεδιασμό στον οποίο ζητούσαμε από τους περφόρμερς να ερμηνεύσουν όλα τα κομμάτια που είχαν δημιουργήσει. Με αυτό τον τρόπο μπορούσαμε να εξετάζουμε τι είδους ιστορίες, ή αφηγήσεις προέκυπταν. Η ιδέα ήταν, κάθε αυτοσχεδιασμός να βάζει σε τυχαία σειρά το ένα κομμάτι μετά το άλλο, δημιουργώντας ενδιαφέρουσες αφηγήσεις που δεν θα μπορούσαμε να τις έχουμε σκεφτεί από μόνοι μας…

 

  • Τι σας επηρεάζει, τι σας εμπνέει περισσότερο στη δουλειά σας?

Οι πηγές έμπνευσης αλλάζουν από τη μια παραγωγή στην άλλη, ακόμη και από τη μια σκηνή στην άλλη και είναι πολλές, όπως και τα σημεία εκκίνησης. Κάποιες φορές είναι μια ιδέα, μια αντίδραση σε πράγματα που βλέπουμε στις ειδήσεις, ένα συναίσθημα, ένας πίνακας, μια ταινία, κάποια μουσική. Για παράδειγμα, το σημείο εκκίνησης για το «Post Martha» ήταν το έργο του Edward Albee «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γούλφ», γιατί βρήκαμε σε αυτό στοιχεία ομορφιάς και ανθρώπινης συμπόνιας. Στην πιο πρόσφατη δουλειά μας "Ship of Fools" πηγή έμπνευσης αποτέλεσε η «κοινωνική» ατμόσφαιρα στην κοινωνία που ζούμε και η ανάγκη για κρίσιμους σχολιασμούς, ή σκέψεις πάνω σε αυτήν.
Μεγάλη και σταθερή πηγή έμπνευσης και για τους δυό μας αποτελούν συχνά οι ίδιοι οι περφόρμερς που επιλέγουμε να δουλέψουμε μαζί τους με όλη την πληροφορία και γνώση που φέρουν στις αποσκευές τους. Ακόμη και όταν έχουμε μια πολύ συγκεκριμένη ιδέα, είμαστε πάντα περίεργοι να τους δούμε να ερμηνεύουν αυτή την ιδέα.

 

  • Δουλεύετε μαζί από το 2004. Ένας χορευτής και ένας ηθοποιός. Πως αναμειγνύετε τις ποιότητες που φέρνει ο καθένας από σας στην κοινή σας δουλειά;

Δυό άνθρωποι που δημιουργούν μαζί, χρειάζονται ούτως ή άλλως ένα διαρκή διάλογο. Εξ αιτίας του γεγονότος ότι ο Niv προέρχεται από τον κόσμο του χορού και ο Oren από τον κόσμο του θεάτρου, δημιουργείται μια ανάγκη για ένα διαρκή καλλιτεχνικό προσδιορισμό. Σε πολύ γενικές γραμμές, το θέατρο προσπαθεί να κάνει τα πράγματα όσο γίνεται πιο σαφή και συγκεκριμένα και ο χορός προσπαθεί να κάνει τα πράγματα πιο ανοιχτά σε ερμηνείες και ασάφειες. Τα βασικά μας διλλήματα προέρχονται από το γεγονός ότι, από τη μια θέλουμε να είμαστε συγκεκριμένοι και από την άλλη θέλουμε να αφήνουμε τα πράγματα «ανοιχτά».

Η βασική δουλειά του ηθοποιού στο θέατρο είναι να βρίσκει ποιές είναι οι δράσεις που εισάγει ο χαρακτήρας του και να προσπαθεί να ανακαλύπτει το λόγο που τον έκανε να δράσει έτσι. Κάθε φράση που λέγεται και κάθε φυσική αλλαγή του χαρακτήρα στη σκηνή έχει ένα λόγο. Δουλεύουμε με τους χορευτές μας έτσι ώστε να ανακαλύπτουμε ποια είναι η συναισθηματική δράση που εκτελεί ο ρόλο τους σε κάθε δεδομένη κίνηση. Όταν κινούνται, ξέρουν ότι αυτό που κάνουν είναι π.χ. να «προσπαθούν να κατευνάσουν μια κατάσταση», ή να «παρασύρουν», ή να «μπλοκάρουν τη συναισθηματική δράση του άλλου», κλπ. Με αυτόν τον τρόπο, ακόμη και αν η κίνηση είναι κατά κύριο λόγο αφηρημένη, ο θεατής νοιώθει την συναισθηματική ορθότητά της και χτίζει τη δική του αφήγηση για όσα συμβαίνουν πάνω στη σκηνή.

 

  • ΄Ερχεστε για τρίτη φορά στην Ελλάδα. Γνωρίζετε κάτι για τη σύγχρονη Ελληνική χορευτική σκηνή ;

Είναι πραγματική χαρά μας να επιστρέφουμε στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά θα δώσουμε master classes σε σπουδαστές χορού στην Αθήνα και σπουδαστές θεάτρου στην Πάτρα. Ελπίζουμε τώρα να έρθουμε σε επαφή με Έλληνες καλλιτέχνες (ή μελλοντικούς καλλιτέχνες) και να γνωρίσουμε καλύτερα το είδος της τέχνης που δημιουργείται στη χώρα σας.

 

  • Ποιο θα είναι το κυρίως θέμα των εργαστηρίων ;

Θα εστιάσουμε στην επαφή του σώματος με τη φαντασία και στην πρόταση της νοητικής δράσης σα βασικό λόγο ύπαρξης της κίνησης, συγκεκριμένης, ή αφηρημένης. Το εργαστήριο συνδυάζει κινητικές φράσεις από το ρεπερτόριό μας, σα σημείο εκκίνησης για να παραχθεί και να σχεδιαστεί νέο υλικό. Οι ασκήσεις που θα δοθούν στους συμμετέχοντες θα εστιάζουν στην ανάπτυξη μια προσωπικής στάσης απέναντι σε κάθε σωματική υπόδειξη που θα τους οδηγήσει σε μια νέα κινητική προσωπική τους γλώσσα.

 


info : Αθήνα, 12 Μαρτίου 2012 - ΚΣΟΤ, τηλ. 210 3612263  |  Πάτρα, 13 Μαρτίου 2012  - Πανεπιστήμιο Πατρών, τηλ. 2610 997553  | www.nivoren.com  | 


 

Δέσποινα Ψάλλη