Kitt Johnson - "Ο χορός είναι γλυπτική μέσα στο χώρο"

kitt-johnson

Η Kitt Johnson  δεν είναι ίσως τόσο γνωστή στην Ελλάδα. Αποτελεί όμως μια σπουδαία μορφή της σύγχρονης χορευτικής και χορογραφικής σκηνής της Δανίας. Το έργο της αποτελείται κυρίως από σόλο performances, αλλά δεν περιορίζεται σε αυτές. Ως χορεύτρια και χορογράφος έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως οι Mark Tompkins, Sacha Waltz, Yumiko Yoshioka και οι δουλειές της χαρακτηρίζονται έντονα από την εικαστική τους ματιά, αλλά και από την προτίμησή της για τα site specific projects.

Από το 1992 είναι η καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας της X-act με μόνιμο συνεργάτη τον Σουηδό μουσικοσυνθέτη Sture Ericson. Έχει επανειλημμένως βραβευθεί για το έργο της, ενώ το Drift or Drive που θα δούμε στην Αθήνα, έχει προταθεί για το The Reumert 2012 (μια δανέζικη εκδοχή των Όσκαρ) στην κατηγορία “dance performance”.

 

     Στο πλαίσιο του Arc for Dance θα παρουσιάσετε το Drift or Drive. Τι πραγματεύεται αυτό το έργο σας;

Drift στα δανέζικα σημαίνει ό,τι και “drives” στα αγγλικά και “Trib” στα γερμανικά, βάσει μιας φροϋδικής ορολογίας. Η performance αποτελεί μια μελέτη πάνω στα ανθρώπινα ένστικτα όπως εκδηλώνονται μεταξύ πολιτισμού και… βιολογίας. Το κείμενο από το οποίο άντλησα την έμπνευσή μου, τα εξηγεί όλα : «ο Δανός ποιητής Kirsten Hammann έγραψε, ότι το πρωί συμπεριφερόμαστε πολιτισμένα. Σίγουρα όμως μέχρι το μεσημέρι τα ένστικτά μας αρχίζουν να θολώνουν αυτή τη λαμπερή μας επιφάνεια….». Το DRIFT or drive είναι μια μελέτη για το πώς αυτές οι λειτουργίες ενεργούν πάνω στο μοναχικό σώμα. Έχω ξεκινήσει και μια μελέτη για το πως αυτές οι λειτουργίες δρούν πάνω στη «μάζα» και την Άνοιξη του 2013 θα παρουσιάσω ένα έργο με 52 performers.

 

    Ο τρόπος που «χειρίζεστε» το σώμα στο Drift or Drive, θυμίζει ένα κινούμενο γλυπτό μέσα στο χώρο, που διαρκώς αλλάζει σχήματα. Ήταν αυτή η αρχική σας πρόθεση;

Ο χορός γενικότερα είναι κίνηση, αλλαγή σχημάτων,  γλυπτική μέσα στο χώρο. Από τη στιγμή που το σώμα είναι το «μέσο έκφρασής» μου, ναι αυτό ακριβώς επιχειρώ. Ωστόσο, το κίνητρο αυτών των δράσεων κίνησης, σχημάτων, γλυπτικής έχει εσωτερική προέλευση. Το σημείο που εστιάζει το μυαλό μας, η φαντασία μας… είναι και εκείνο που ορίζει την κατεύθυνση προς το έξω, προς τη δράση.

 

    Συχνά, οι χώροι που επιλέγετε για τις παραστάσεις σας δεν είναι «συμβατικοί». Με ποιό κριτήριο επιλέγετε αυτούς τους χώρους;

Μερικές φορές δουλεύω καθαρά «site specific», με την  έννοια ότι αφήνω ένα συγκεκριμένο χώρο να ορίσει το concept και να κατευθύνει την υλοποίησή του. Οι λόγοι που επιλέγω έναν ειδικό χώρο μπορεί να είναι πολλοί : για παράδειγμα, ερωτήσεις που θα μπορούσα να θέσω στον εαυτό μου είναι… «σε τι είδους χώρο δεν έχω δημιουργήσει μέχρι τώρα;», ή «ποιος χώρος στην τάδε περιοχή ‘χρειάζεται’ μια δημιουργία;»
Άλλες φορές πάλι, φτιάχνω πρώτα το concept και ψάχνω στη συνέχεια ένα χώρο γι’ αυτό. Στην περίπτωση του DRIFT or drive έψαχνα ένα μικρό, φιλικό θέατρο με μαύρη μακρόστενη σκηνή. Το βρήκα τελικά στην Κοπεγχάγη, το Copenhagen Music Theatre, ένα black box 90 θέσεων, βάθους 13 μέτρων και πλάτους 8 μέτρων. Ήταν οι τέλειες αναλογίες για το συγκεκριμένο έργο!

 

  Ποιά είναι μια συνήθης δημιουργική σας διαδικασία; Πως μια ιδέα σας γίνεται παράσταση;

Από τότε που ξεκίνησα να δημιουργώ σε διαφορετικούς τομείς της τέχνης, είναι δύσκολο να το γενικεύσω. Αλλά για το DRIFT or drive και για πολλά άλλα σόλο μου, η θεματολογία έχει υπαρξιακό χαρακτήρα και ξεκινώ τη διαδικασία μελετώντας τι σχετικό έχει ανακαλυφθεί, αποτυπωθεί, εκφραστεί πάνω στο συγκεκριμένο θέμα στους τομείς της επιστήμης, φιλοσοφίας, θρησκείας, ψυχολογίας, κοινωνιολογίας, τέχνης, ή όποιου άλλου τομέα έχει κάτι να μου προσφέρει. Στη συνέχεια πηγαίνω για πρόβα και προσπαθώ να ξεχάσω ό,τι διάβασα και έμαθα, θέλοντας να επιτρέψω στον εαυτό μου να δουλέψει μόνο σε υποσυνείδητο επίπεδο. Όταν η δημιουργία μου είναι σχεδόν έτοιμη, τότε αντιμετωπίζω το έργο με το υλικό της έρευνάς μου, προσπαθώντας να το «καθρεφτίσω». Αυτό το καθρέφτισμα καθορίζει και την τελική του μορφή.

 


info : θέατρο Olvio Wonderworld, Φαλαισίας 7, Βοτανικός  |  Ώρα έναρξης 20:30  | Πληροφορίες Φεστιβάλ: τηλ. 210 523 05 82 (DAN.C.CE) και τηλ. 210 341 41 18 ( Olvio  Wonderworld )  | Τιμές Εισιτηρίων:  €15,00 και €12,00 (για φοιτητές και μέλη του DAN.C.CE και του ΣΕΧΩΧΟ) 


 

Δέσποινα Ψάλλη