" Ο Καρυοθραύστης είναι εδώ.." - Μ. Κουσουνή, Β. Μπίκος

koysoynh---mpikos-portreta-web--2

Με αφορμή τον Καρυοθραύστη που κάνει πρεμιέρα στις 23 Νοεμβρίου στο Θέατρο Ολύμπια, η Κλάρα* (Μαρία Κουσουνή) και ο Πρίγκιπας Αλεξέι* (Βαγγέλης Μπίκος), δύο εξαιρετικοί Α΄Χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ μιλούν στο Dancepress.gr για τις επαγγελματικές προσδοκίες τους, τιςσκέψεις τους γύρω από την αγαπημένη τους τέχνη, για τον κλασικό χορό στην Ελλάδα!

 

 

Πριν μερικά χρόνια αφήσατε μια αξιόλογη καριέρα στο εξωτερικό για να επιστρέψετε στην Ελλάδα. Πόσο καλύπτει τις επαγγελματικές προσδοκίες σας σήμερα το Μπαλέτο της ΕΛΣ;

Μαρία ΚΟΥΣΟΥΝΗ: Την απόφαση να γυρίσω στην Ελλάδα την πήρα αφού εκπλήρωσα το μεγαλύτερο όνειρό μου. Είχα δουλέψει πολύ σκληρά, έδωσα όλη μου τη ψυχή σε αυτό που έκανα και μου αναγνωριζόταν πάντα και φυσικά ο ανταγωνισμός ήταν ο μέγιστος! Ἐζησα την αξιοκρατία στην Τέχνη και δεν υπάρχει ωραιότερο συναίσθημα από την αναγνώριση της αξίας σου, πόσο μάλλον σε ένα  χώρο όπου δεν γνωρίζεις κανέναν. Βρίσκεσαι ανάμεσα σε άλλους εξαιρετικούς χορευτές όπου δίνονται ίσες ευκαιρίες. Συνεργάστηκα με τους μεγαλύτερους χορογράφους και ballet masters της εποχής μας (John Neumeier, Jyri Killian, Chr. Wheeldon) και έχω το μικρό μου θησαυρό από την εμπειρία μου μαζί τους. Χόρεψα όλα τα στυλ κλασικού και σύγχρονου χορού και στο ρεπερτόριο μου βρίσκονται σχεδόν όλες οι σημαντικές προσωπικότητες του χώρου μας. Γύρισα πίσω γεμάτη από εμπειρίες. Οι επαγγελματικές μου προσδοκίες εκπληρώθηκαν σε ένα μεγάλο τους μέρος. Όμως, η Τέχνη δεν σταματά να εξελίσσεται, έτσι και ο καλλιτέχνης. Κάθε Θέατρο στο κόσμο έχει να προσφέρει και κάτι διαφορετικό. Στο μπαλέτο της Λυρικής τα τελευταία χρόνια δημιουργούν έργα για εμάς, όπως ο Ρωμαίος και Ιουλιέττα, το Ταξίδι στην Αιωνιότητα και σύντομα η Λίμνη των Κύκνων. Είναι πολύ σημαντικό να μπορεί το Θέατρο να αξιοποιεί τους καλλιτέχνες του δημιουργικά και να γράφει Νέα Ιστορία με το δικό του υλικό. Αυτές από μόνες τους είναι μεγάλες προσδοκίες….


Στην ΕΛΣ γίνεται προσπάθεια να αποκτήσει το Μπαλέτο της ένα διεθνές πρόσωπο και να «φανεί» εκτός συνόρων. Υπάρχει η υποδομή στην Ελλάδα ώστε να «εξάγουμε» με επιτυχία τόσο το Μπαλέτο της ΕΛΣ, όσο και τους χορευτές της;

Μαρία ΚΟΥΣΟΥΝΗ: Η λέξη υποδομή είναι πολυποίκιλη στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. ᾽Εχουμε υποδομή από την Ιστορία μας, τη μουσική μας και τα χαρακτηριστικά μας ως λαός που μπορούν να αναπτυχθούν σε νέες δημιουργίες μπαλέτου και πιστεύω ότι θα το καταφέρναμε με πολύ μεγάλη επιτυχία. Δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα από άλλα μπαλέτα του εξωτερικού όσο γνωρίζουμε την πραγματική μας ταυτότητα. Ταυτότητα που, κατά τη γνώμη μου, τη βρήκαμε σε μεγάλο βαθμό και συνεχίζουμε να την αναδεικνύουμε με τις επιλογές του Καλλιτεχνικού Διευθυντή κ. Μύρωνα Μιχαηλίδη σε συνεργασία με τον Ρενάτο Τζανέλα, το Διευθυντή του μπαλέτου. Ὀσο για τους χορευτές μας, τους εξάγουμε ήδη εδὠ και καιρό και μέσα από τη Λυρική και υπάρχουν και άλλοι εκτός, αλλά δυστυχώς αυτά είναι πράγματα που δε γράφονται συχνά… Και οι Έλληνες χορευτές που έκαναν ή κάνουν καριέρα στο εξωτερικό ή στην ΕΛΣ έχουν πάρει τις βάσεις τους στην Ελλάδα και οι περισσότεροι από εμάς ολοκληρώσαμε τις σπουδές μας εδώ! Αυτό από μόνο του λέει πολλά.

 

Στην Ελλάδα τα αγόρια δεν ενθαρρύνονται τόσο να ακολουθούν τον κλασικό χορό. Τι θα μπορούσε να ανατρέψει αυτό το ταμπού;

Βαγγέλης ΜΠΙΚΟΣ: Καλύτερη ενημέρωση, θα έλεγα. Ο κλασικός χορός είναι είδος πρωταθλητισμού. Χρειάζεται δύναμη, αντοχή, υψηλή αισθητική και φυσικά καλλιτεχνία. Το μπαλέτο θεωρείται από πολλούς στην Ελλάδα ότι είναι γυναικεία ασχολία. Εδώ διαφωνώ κάθετα. Θεωρώ μάλιστα ότι ο ρόλος των γυναικών και των αντρών στον κλασσικό χορό είναι τόσο εξίσου σημαντικός που δεν θα μπορούσα να ξεχωρίσω ένα από τα δυο φύλα ως το ιδανικότερο για αυτή την τέχνη. Ο κλασσικός χορός είναι ιδιαίτερος, δύσκολος. Όποιος έχει ασχοληθεί, δεν είχε να πει κάτι διαφορετικό. Η συμβουλή μου προς τα αγόρια που δεν ενθαρρύνονται, αλλά που βαθιά μέσα τους θα ήθελαν να το δοκιμάσουν, είναι να το κάνουν. Κι αν τους «εξιτάρει» ας το συνεχίσουν. Διότι περά από τη σωματική και πνευματική εκγύμναση κάποιοι θα βιώσουν και την ιδιαίτερα δυνατή υπόσταση και την ομορφιά αυτής της τέχνης.


Εδώ και ένα χρόνο είστε Α’ χορευτής του Μπαλέτου της ΕΛΣ. Πως βλέπετε τον εαυτό σας επαγγελματικά σε δέκα χρόνια;

Βαγγέλης ΜΠΙΚΟΣ: Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν έκανα μακροχρόνια σχέδια. Θέλω να είμαι ανοιχτός σε όλες τις προτάσεις και ταυτόχρονα επικεντρωμένος να δίνω το 100% του εαυτού μου. Στο επάγγελμα μας όλα είναι πιθανά. Ανά πασά στιγμή μπορεί να σου δοθεί μια ευκαιρία να χορέψεις σε ένα γκαλά (πχ. στην Ιταλία) κι από εκεί να σε δει ένας διευθυντής μιας ομάδας από την Αγγλία και να σου προσφέρει συμβόλαιο για την επομένη σεζόν. Όποτε την επομένη χρονιά μπορεί να μη βρίσκεσαι καν στην ίδια χώρα. Θα σας πω όμως αυτό. Είμαι τόσο ενθουσιασμένος και χαρούμενος που η Εθνική Λυρική Σκηνή θα μετακομίσει στην καινούργια όπερα του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος που δεν μπορώ να φανταστώ καλύτερες συνθήκες εργασίας, ειδικά για έναν Έλληνα χορευτή, από το να χορεύει σε μια από τις πιο σύγχρονες σκηνές παγκοσμίως που θα βρίσκεται στην Ελλάδα. Ναι, μπορώ να πω πως σε δέκα χρονιά θα ήθελα να είμαι στο ενεργό δυναμικό του μπαλέτου της ΕΛΣ κάτω από μια τόσο όμορφη στέγη.


Τι είναι αυτό που ωθεί δυό σύγχρονους ανθρώπους να ασχοληθούν με τον κλασικό και όχι το σύγχρονο χορό, την εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας, του ίντερνετ, της ταχύτητας;
 

Μ. Κουσουνή: Ασχολήθηκα με το Χορό γιατί εκφράζει απόλυτα τη φύση μου! Οτιδήποτε κλασικό, είναι και διαχρονικό και παραμένει αναλλοίωτο μέσα στο χρόνο με ανεκτίμητη αξία. Ο κλασικός χορός είναι η κορωνίδα του χορού, η ύψιστη μορφή χορού σε τεχνικές ιδιαιτερότητες και για να μπορέσει κάποιος να την εκτελέσει σε υψηλό επίπεδο χρειάζεται πολλά σωματικά, πνευματικά, ψυχικά προσόντα και ικανότητες. Γιατί κλασικό και όχι σύγχρονο; Δεν το διαχωρίζω. Ο χορός είναι ένας! Απλά υπάρχουν διαφορετικές τεχνικές και διαφορετικές επιλογές. Ίσως στα κλασικά έργα δίνεται λίγο παραπάνω η δυνατότητα να επεξεργαστεί κάποιος τους ρόλους επάνω στα λιμπρέτα, καθώς συνήθως αφορούν ένα λογοτεχνικό έργο και όχι κάτι αφηρημένο. Ένας πολύ καλός κλασικός χορευτής μπορεί να χορέψει οποιοδήποτε είδος χορού γιατί απλά είναι πιο κατάλληλα εκπαιδευμένος. Φανταστείτε έναν οδηγό της Φόρμουλα 1, σίγουρα μπορεί να οδηγήσει οποιοδήποτε όχημα. Αλλά ένας οποιοσδήποτε οδηγός δεν μπορεί να τρέξει σε αγώνα της Φόρμουλα 1.. Ο σύγχρονος χορός είναι μια εξέλιξη του κλασικού και σε αυτή την εποχή που ζούμε το ένα είναι απόλυτα συνδεδεμένο με το άλλο. Το κλασικό μπαλέτο δεν είναι το ίδιο με αυτό που ήταν πριν 20, 30, 40 χρόνια. Η τεχνική και οι δυνατότητες του χορευτή αναπτύχθηκαν πολύ και ο κλασικός χορευτής εξελίχθηκε σε πιο σύγχρονες τεχνικές. Δεν είναι δυνατόν να ζούμε στον 21ο αιώνα και να είναι μονοδιάστατες οι Τέχνες και οι επιστήμες!
Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό γιατί ζω στη σημερινή εποχή και μπορώ να χορεύω κλασικό και σύγχρονο χορό. Η επιλογή τους όμως του ενός ή του άλλου γίνεται από το Θέατρο στο οποίο δουλεύω και από αυτούς που συνεργάζομαι εκτός Λυρικής. Θα ήθελα να υπάρχει μια μεγαλύτερη ισορροπία σε αυτό, αλλά δεν είναι πάντα στο χέρι του χορευτή….

Β. Μπίκος: Η επιλογή ανάμεσα σε κλασσικό και σύγχρονο χορό  δεν έχει να κάνει σε καμιά περίπτωση με το ποσό σύγχρονος ή μη είναι κάποιος στις απόψεις του ή στον τρόπο ζωής του. Η επιλογή γίνεται συμφώνα με τα κριτήρια και τις προσδοκίες του καθενός. Προσωπικά επέλεξα το μπαλέτο γιατί… κακά τα ψέματα, είναι "ο βασιλιάς του χορού". Κάνοντας κλασσικό μπορείς να κάνεις τα πάντα. Το σώμα βρίσκεται σε τόσο καλή κατάσταση και οι μύες είναι τόσο καλά δουλευμένοι που μπορούν να ανταπεξέλθουν σε οποιοδήποτε είδος χορού.

 

Έχετε χορέψει ξανά μαζί ως ζευγάρι στον Καρυοθραύστη. Τι καινούργιο στοιχείο θα προσθέσετε αυτή τη φορά στο ρόλο σας;

Μ. Κουσουνή: Θα είναι η δεύτερη σαιζόν που θα χορέψουμε τον Καρυοθραύστη μαζί με τον Βαγγέλη. Οπότε είμαστε ακόμη πιο έμπειροι και γνωρίζουμε ακόμη καλύτερα ο ένας τον άλλο, καθώς χορεύουμε συνέχεια μαζί. Τεχνικά και καλλιτεχνικά ωριμάζουμε και εξελισσόμαστε και ψάχνουμε συνεχώς πώς να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Κάθε φορά είναι διαφορετικά, όπως και φέτος και στόχος μας είναι πάντα να φτάνουμε σε κάθε νέα παράσταση όλο και πιο έτοιμοι, πιο ήρεμοι για να μπορέσουμε να αποδώσουμε στο μέγιστο. Δεν μπορώ να το προσδιορίσω πιο συγκεκριμένα. Πριν την παράσταση, πριν ακόμη ξεκινήσει η μουσική κλείνω τα μάτια και ξεχνάω τα πάντα. Πριν βγω στη σκηνή δεν γνωρίζω τίποτα. Είναι όλα μια καινούρια εμπειρία με τη Κλάρα-Μαρία και τον Πρίγκιπα Αλεξέι…
 

Β. Μπίκος: Στον Καρυοθραύστη χορέψαμε μαζί και πέρσι μαζί με τη Μαρία και ήταν πραγματικά πολύ όμορφα. Φέτος δεν έχω το άγχος της πρώτης παράστασης. Μου είναι γνώριμη η εμπειρία στη σκηνή ως "Πρίγκιπας Αλεξέι" και είμαι πιο ήρεμος σε ένα πολύ δύσκολο, από τεχνικής άποψης, μπαλέτο. Ανυπομονώ να ξεκινήσουμε.

 


info: Ο Καρυοθραύστης - Μπαλέτο ΕΛΣ, Θέατρο Ολύμπια, 23/11/2013 - 05/01/2014 | Περισσότερες πληροφορίες εδώ


 

* Η Μαρία Κουσουνή και ο Βαγγέλης Μπίκος είναι ένα από τα τέσσερα ζευγάρια που θα ερμηνεύσουν σε διαφορετικές ημερομηνίες τους ρόλους της Κλάρας και του Πρίγκιπα Αλεξέι. Η πλήρης διανομή των ζευγαριών :

                                                   
-  Μαρία Κουσουνή / Βαγγέλης Μπίκος (23/11/2013 & 19, 24/12/2013 & 3/1/2014)
-  Ευρυδίκη Ισαακίδου / Αλεξάντερ Νέσκωβ (18, 22, 31/12/2013 & 5,1/2014)
-  Νατάσσα Σιούτα / Ίγκορ Σιάτζκο (24/11/2013 & 20, 28/12/2013 & 4/1/2013)
-  Σταυρούλα Καμπουράκη / Αντώνης Κορούτης (12, 21, 29/12/2013)

Δέσποινα Ψάλλη