H Συλβί Γκιλέμ βήμα προς βήμα

sylvie-guillem-photo-novosti-ria

(1η δημοσίευση 18/12/2013)

Και τι δεν έχουμε δεί, ακούσει και διαβάσει για τη Συλβί Γκιλέμ. Από συνεντεύξεις, δηλώσεις της, βίντεο, ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τη δουλειά της…

Το βιογραφικό και η πορεία της είναι λίγο ως πολύ γνωστά. Τα πρώτα βήματα στην ενόργανη και ρυθμική γυμναστική, η Όπερα του Παρισιού και η αποχώρησή της από αυτή, ο μέντορας Νουρέγιεφ, η μετακόμισή της στο Λονδίνο και μετά ο κόσμος ολόκληρος στα πόδια της!

Ποια είναι η Συλβί Γκιλέμ; Ο άνθρωπος, η γυναίκα Συλβί πίσω από την κορυφαία χορεύτρια;

Φτάνει να την ακούσεις να μιλά και αμέσως καταλαβαίνεις ότι η εικόνα της απρόσιτης και δύσκολης σταρ που έχει δημιουργηθεί γύρω από το όνομά της, δεν είναι τίποτα άλλο από ένα τέχνασμα της βιομηχανίας του μάρκετινγκ και των ΜΜΕ. Η "mademoiselle Non" δεν είναι καθόλου ντίβα. Την χαρακτηρίζει απλότητα, αμεσότητα και γενναιοδωρία.

Μια δυνατή προσωπικότητα γεμάτη πάθος και αγάπη για τη ζωή και την ελευθερία, μια πανέξυπνη και αποφασιστική γυναίκα, το ίδιο ευαίσθητη και εύθραυστη, όσο αγωνίστρια και τολμηρή. Το ταλέντο δεν χαρίζεται στους ανθρώπους απλά για να το «έχουν». Και η Συλβί Γκιλέμ (Sylvie Guillem) αποδεικνύει ότι εκτός από σπάνιο ταλέντο, διέθετε ως χαρακτήρας και όλα τα απαραίτητα εφόδια για να το εξελίξει και να το εκτινάξει στην κορυφή.

Η «ευκολία» ως φυλακή

Ο χαρακτήρας της ασφυκτιά με ό,τι την περιορίζει και κυριαρχεί η ανάγκη της για διαρκή κίνηση και εναλλαγή. Βλέπει και πέρα από τους στενούς ορίζοντες και το χαρακτηριστικό της αυτό εκδηλώνεται πολύ νωρίς όταν στα 24 χρόνια της κλείνει πίσω της την πόρτα της λαμπρής καριέρας ως “danseuse étoile” στην Όπερα του Παρισιού. Η ιδέα της άνεσης, της ευκολίας, και αργότερα… η συνταξιοδότηση, την τρομάζουν. Παίρνει το ρίσκο και προχωρά στα δύσκολα. «Προτίμησα να ριχτώ στη ζούγκλα» λέει, «γιατί δεν μπορούσα να φυλακίσω τον εαυτό μου στην Όπερα του Παρισιού».

Ευφυής πειθαρχία

Αντιμετωπίζει την πειθαρχία ως εφαλτήριο για να οδηγηθεί με πείσμα στο στόχο της. «Όχι την οποιαδήποτε πειθαρχία», εξηγεί. «Αλλά μια ευφυή πειθαρχία. Αυτή που δεν σου την επιβάλλουν, αλλά σε βοηθούν να καταλάβεις μόνος σου ότι θα σου βγεί σε καλό».

Ο σεβασμός

Ξέρει να σέβεται. Ο σεβασμός στη δουλειά της και κατά συνέπεια στο κοινό της αποτελούν βασικές και ακλόνητες αρχές της. «Ο σεβασμός είναι πολλά πράγματα μαζί. Είναι εντιμότητα, είναι πειθαρχία, είναι μια συνεχής μάχη για το προσδοκώμενο». 

Η δυσκολία ως μέρος του παιχνιδιού

Θεωρεί δεδομένη τη δυσκολία στη ζωή της, δεν τη φοβάται και ξέρει να ρισκάρει. Όταν τη ρωτούν για την πιο δύσκολη στιγμή της καριέρας της δεν καταφέρνει να δώσει κάποιο παράδειγμα. «Όλες μου οι επιλογές ήταν δύσκολες. Και οι πόρτες δεν μου ανοίγονταν όλες με ευκολία. Χρειάστηκε αρκετές φορές να δώσω μάχη για συνεργασίες».

Η μητρότητα

Καριέρα και παιδιά δεν είναι εύκολος συνδυασμός και συνειδητοποιημένη πάνω στο θέμα της μητρότητας δε διστάζει να πει.. «δεν ήθελα να κάνω παιδιά και δεν έχω πρόβλημα με αυτό… μάλλον έχω λιγότερα προβλήματα. Είναι ήδη αρκετά δύσκολο να φροντίζεις τον εαυτό σου γυρίζοντας τον κόσμο από άκρη σε άκρη, πόσο μάλλον αν έχεις και παιδιά. Δεν έχω παιδιά, αλλά έχω σκυλιά!». 

Οι καθοριστικές επιρροές

Ως χαρακτήρας δεν επηρεάζεται εύκολα, αλλά ξέρει να παίρνει αυτό που χρειάζεται. Όταν ο Νουρέγιεφ ανέλαβε ως διευθυντής το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού, οι πρώτοι χορευτές κατέβηκαν σε απεργία ως ένδειξη διαμαρτυρίας γιατί θεωρούσαν ότι δεν τον χρειάζονταν! Σιωπηρά και έξυπνα, έχοντας μια απόσταση από όλο αυτό, η Συλβί, απλή χορεύτρια ακόμη, αναγνωρίζει την τεράστια σημασία της άφιξης του κορυφαίου χορευτή στην Όπερα και αφήνεται να εισπράξει από αυτή τη συνεργασία τα μέγιστα. Θα πει αργότερα για τον Νουρέγιεφ: «ήταν σαν ένα άγριο και ενστικτώδες ζώο. ΄Ηξερε τι σημαίνει δουλειά και τι χρειάζεται μια ομάδα χορού. Ακόμη και όταν είχε πια μεγαλώσει και δεν χόρευε τόσο καλά, δεν δίσταζε να βάζει τους καλύτερους χορευτές δίπλα του».

Αναγνωρισιμότητα

Διατηρεί μια προσγειωμένη και καθαρή εικόνα για τη φήμη της. Σε χαρακτηρισμούς όπως διάσημη, θρύλος, μύθος, κλπ αντιδρά λέγοντας με χιούμορ.. «δεν είμαι και η Lady Gaga! Στο δρόμο περνώ συνήθως απαρατήρητη και είμαι πολύ χαρούμενη γι΄αυτό. Προτιμώ να με αναγνωρίζουν μόνο γι΄αυτό που κάνω»

Η προετοιμασία για την «αποχώρηση»

Δείχνει συμφιλιωμένη με το χρόνο και τη φθορά που φέρνει μαζί του. Κυκλοφορεί συνήθως αμακιγιάριστη, φυσική. Αλλά όταν πλέον το σώμα δεν θα μπορεί να ακολουθήσει το πάθος, θα χρειαστεί να αποσυρθεί από τη σκηνή. «Είμαι προετοιμασμένη γι΄αυτό. Είναι ο κανόνας της ζωής, δεν μπορώ να αντισταθώ. Αλλά αυτό το έχει η δουλειά μου…». Γνωρίζοντας ποια είναι η κατάλληλη στιγμή και…αθόρυβα έχει αφήσει να υπονοηθεί ότι θα σταματήσει να χορεύει στα 50 της.

Το επόμενο βήμα

Παρόλο που έχει πει πως όσο μεγαλώνει, ο χορός αποκτά για εκείνη όλο και περισσότερο μυστήριο που νοιώθει την ανάγκη να το φωτίσει, ως λάτρης της φύσης και των ζώων, δεν θα διστάσει να αφοσιωθεί με κάποιο τρόπο σε αυτά. Η κοινωνική της ευαισθησία έχει εκδηλωθεί με αρκετούς τρόπους, τόσο για την ισότητα των ευκαιριών στα δύο φύλα, όσο και για την προστασία των ζώων με την οργάνωση Sea Shepherd την οποία  υποστηρίζει.

 


info: Η Συλβί Γκιλέμ θα βρίσκεται στην Ελλάδα για 2 παραστάσεις στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, 3-4 Ιουνίου 2015. Διαβάστε περισσότερα εδώ


 

Δέσποινα ΨΑΛΛΗ