Leonor Leal: κατακτώντας τη χορογραφική καινοτομία του φλαμένκο

leqanor-leal

Ανερχόμενη στην Ισπανία, το όνομα της ανδαλουσιάνας Λεονόρ Λεάλ (Leonor Leal) συζητιέται τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερο στο χώρο του πειραματικού φλαμένκο ως νέα και ενδιαφέρουσα παρουσία.

Στην Ελλάδα εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Coetani Φεστιβάλ Πειραματικού Φλαμένκο μαζί με τον συνεργάτη της Φελίξ Βάσκεθ (Félix Vázquez), ντοκιουμαντερίστα, του οποίου η δουλειά συνδέεται άμεσα με νέους τρόπους παρουσίασης του φλαμένκο.

Στα τελευταία της έργα πειραματίζεται με νέες μορφές έκφρασης του φλαμένκο, με κρουστά και με μουσική από όλο τον κόσμο.


Από το αποτέλεσμα της δουλειά σας προκύπτει όχι μόνο ένα νέο είδος χορού, ένα νέο φλαμένκο με στοιχεία και από άλλες χορευτικές τεχνικές, αλλά και ένας νέος τρόπος παρουσίασής του. Με βάση σας το φλαμένκο, ποιος είναι ο στόχος αυτής της νέας προσέγγισης τόσο από χορευτικής, όσο και από κινηματογραφικής πλευράς;

O στόχος για εμένα είναι η χορογραφική καινοτομία, αλλά και η προσωπική συνάντηση με ένα δικό μου λεξιλόγιο, που προέρχεται από το φλαμένκο. Ένα λεξιλόγιο που μου επιτρέπει ταυτοχρόνως να ενσωματώνω πτυχές του εαυτού μου, της εκπαίδευσής μου, των  ανησυχιών μου και όλων όσων τελικά διαμορφώνουν την προσωπικότητά μου ως χορεύτρια φλαμένκο. Τουλάχιστον έτσι το αισθάνομαι εγώ. Η χρήση της εικόνας, είτε διαμέσου της φωτογραφίας είτε του κινηματογράφου, μου δίνει τη δυνατότητα να εμπνέομαι σε άλλο επίπεδο και με μια προσέγγιση, που η σκηνή δεν επιτρέπει.   


Πιστεύετε ότι ο πειραματισμός στην τέχνη του φλαμένκο μπορεί να απειλήσει μακροπρόθεσμα τον παραδοσιακό του χαρακτήρα ή αντίθετα, να βοηθήσει στη διατήρησή του, τουλάχιστον για τους πολύ νεώτερους;

Πρόκειται για μια ερώτηση πολύ συχνή στον κόσμο του φλαμένκο, αλλά αν την επεκτείνουμε σε οποιαδήποτε άλλη μορφή τέχνης όπως η ζωγραφική, τότε μπορούμε να προβληματιστούμε σχετικά με αυτό το ζήτημα, από άλλη οπτική γωνία. Για παράδειγμα, προσεγγίζει ο κυβισμός το ρεαλισμό; Όλα έχουν τη δική τους αξία και θέση. Πιστεύω ότι κανένα στυλ δεν αφαιρεί ή απειλεί τη θέση κάποιου άλλου. 

H εκπαίδευση ενός χορευτή, μιας χορεύτριας φλαμένκο πρέπει να είναι η ίδια με αυτή των παλαιοτέρων, χωρίς ετικέτες και χωρίς στερεότυπα. Επιπλέον, είναι πολύ χρήσιμο να αναλύουμε και τις άλλες τέχνες, ώστε να συνειδητοποιούμε τα «κοινά σημεία», εκεί όπου συγκλίνουν οι παραστατικές τέχνες. Δεν πρόκειται για ένα θέμα «επίθεσης» στην παράδοση. Είναι θέμα καθολικής εκπαίδευσης, με προοπτική και συνείδηση, έτσι ώστε να μπορούμε να τα αξιολογούμε όλα και να επιλέγουμε μετέπειτα τον προσωπικό μας δρόμο.

 

Το ελληνικό κοινό δε γνωρίζει τη δουλειά σας. Ποια είναι τα «σημεία-κλειδιά» που χρειάζεται να του δώσουμε για μια σωστή ανάγνωση των έργων σας;

Σας καλώ απλά να αντιληφθείτε, να νιώσετε και έπειτα να αναλύσετε, αν το επιθυμείτε. Ο χορός θα έπρεπε να μιλά από μόνος του, ανεξαρτήτως από όσα λέμε εμείς γι΄αυτόν. Επιπλέον, πάντα είναι πιο ενδιαφέρουσα η διαδικασία του ταξιδιού από το ίδιο το αποτέλεσμα σε μια δεδομένη στιγμή… Γι΄αυτό και πιστεύω ότι θα ήταν πιο χρήσιμο για όλους, να μη γνωρίζουμε πάντα ποια είναι η «σωστή ανάγνωση». Θα μου άρεσε να υπήρχε ένα ταξίδι μακροχρόνιας παρατήρησης. Εγώ, χορεύω με το κίνητρο της ανακάλυψης, της μάθησης και της δημιουργίας έργων, που με ενθουσιάζουν και με συνδέουν με τις ανάγκες μου. Δεν υπάρχει τίποτε άλλο, αλλά… δεν νομίζω ότι αυτό είναι και λίγο!!

 


info: H Leonor Leal και ο Félix Vázquez θα εμφανιστούν στο Coetáni Φεστιβάλ Πειραματικού Φλαμένκο, στις 31 Ιανουαρίου και 1η Φεβρουαρίου 2015. Διαβάστε περισσότερα εδώ



 

Δέσποινα ΨΑΛΛΗ