Ίρεκ Μουχαμέντοφ: 'όσο υπάρχουν κλασικές ομάδες, θα διαφυλάσσεται και το κλασικό ρεπερτόριο'

mukhamedov---photo-harry-akriviadis

Ο Ρώσος χορευτής, χορογράφος και δάσκαλος χορού επιστρέφει στην Αθήνα με αφορμή την επανέκδοση της Ζιζέλ, έργο που είχε χορογραφήσει το 2007, κατά τη θητεία του ως Διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Αγαπημένος χορευτής του Γιούρι Γκριγκορόβιτς και του Κένεθ Μακ Μίλλαν, χόρεψε τους σπουδαιότερους ρόλους του κλασικού ρεπερτορίου –μεταξύ άλλων-- τόσο με το Μπαλέτο Μπολσόι, όσο και με το Βασιλικό Μπαλέτο του Λονδίνου, όπως και με τη δική του ομάδα, την Irek Mukhamedov and Company που ίδρυσε το 1992.
 

Η ‘Ζιζέλ’ είναι ένα μπαλέτο που χρονολογείται από τον 18ο αιώνα. Μεταφέρει διαχρονικά μηνύματα;

Πιστεύω πως το μήνυμα της είναι η αγάπη, η αφοσίωση και η συγχώρεση.


Έχετε χορογραφήσει ‘Ζιζέλ’ για το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής το 2007-8. Η εκδοχή που θα δούμε σε λίγες μέρες έχει κάποια διαφορετική προσέγγιση; 

Δεν νομίζω. Σημαντικό για μένα ήταν οι χορευτές να καταφέρουν να εκφράσουν αυτό που νοιώθουν για το συγκεκριμένο έργο. Για κάποιους θα είναι μια ακόμη ευκαιρία να χορέψουν. Για κάποιους άλλους θα είναι μια ευκαιρία να αναπτυχθούν ως καλλιτέχνες, γιατί η ‘Ζιζέλ’ δεν είναι ένα τεχνικό μπαλέτο, αλλά μπαλέτο ύφους, είναι αφηγηματικό μπαλέτο.


Υπήρξατε Διευθυντής του Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Πως νοιώθετε που επιστρέφετε σήμερα για να δουλέψετε ξανά με αυτό το ίδιο Μπαλέτο;

Απλά δέχτηκα μια πρόταση. Δεν περίμενα να με καλέσει η Εθνική Λυρική Σκηνή να επιστρέψω. Βρίσκω πολύ καλή ιδέα ότι αυτή τη θέση κατέχει τώρα ο Αντώνης Φωνιαδάκης και πάει καλά! Γνωρίζω πόση ενέργεια πρέπει να καταναλώσεις για να καταφέρεις κάτι. Είμαι χαρούμενος που το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα χορέψει τη ‘Ζιζέλ’ μου και θα κάνω το καλύτερο για να τους βοηθήσω, όπως έκανα πάντα.


Στην καριέρα σας ήσασταν   ---ή είστε ακόμη—  Α΄χορευτής, Βασικός Ballet Master, Διευθυντής Μπαλέτου, Χορογράφος. Ποιο από όλα σάς έχει γοητεύσει περισσότερο;

Δεν είπα ποτέ ότι σταματάω να χορεύω, θα χορέψω ξανά αν μου ζητηθεί. Ο χορός είναι η ζωή μου, αλλά κι αν δεν χορεύω πάλι χαρούμενος θα είμαι. Για μένα είναι μεγάλη ευχαρίστηση και ικανοποίηση να μπορώ να μεταδίδω τις γνώσεις μου στη νεότερη γενιά, από τη σημερινή θέση μου του Βασικού Ballet Master στο English National Ballet!


Το Κλασικό Μπαλέτο είναι μια εξελισσόμενη τέχνη; Και αν έτσι πιστεύετε, με ποιο τρόπο;

Κάποιες φορές αγανακτώ όταν ο κόσμος πιστεύει ότι το κλασικό μπαλέτο πεθαίνει. Ας αναλογιστούμε το εξής: για να μπορέσεις να χορέψεις μπαλέτο πρέπει να σπουδάσεις πολλά χρόνια. Σα μορφή τέχνης, το μπαλέτο είναι η ύψιστη μορφή του χορού! Αν ζητήσεις από έναν κλασικό χορευτή να χορέψει τζάζ ή σύγχρονο χορό θα το κάνει αμέσως με ευκολία, αλλά αν ζητήσεις από ένα σύγχρονο χορευτή --που έχει διδαχθεί μόνο σύγχρονο— να χορέψει μπαλέτο, θα υπάρχει πρόβλημα. Το μπαλέτο είναι αισθητική μορφή τέχνης.. και το μπαλέτο θα προοδεύει όσο ο κόσμος θα προοδεύει. Εφόσον θα υπάρχουν κλασικές ομάδες χορού, θα μπορεί να διαφυλάσσεται και το κλασικό ρεπερτόριο. Αυτό είναι που θέλει να δει ο κόσμος, γιατί αυτό τον αποσπά από τις στεναχώριες του και φέρνει αγάπη, πάθος, φιλία και θετικότητα για την επιβίωση!

 


info: Η Ζιζέλ σε χορογραφία Ίρεκ Μουχαμέντοφ με το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, θα κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Ολύμπια, στις 16 Δεκεμβρίου 2016. Διαβάστε περισσότερα εδώ


 

Δέσποινα ΨΑΛΛΗ