Cie Circocentrique: "με το τίποτα, αναζητούμε κάτι το ποιητικό"

cirque-respire-24

Σε ποιο βαθμό μπορεί να συγγενεύει η τέχνη του χορού με την τέχνη του τσίρκου και της ακροβατικής; Ποια είναι τα κοινά που μοιράζονται οι δύο τέχνες και τι τις διαχωρίζει;

Η γαλλική ομάδα τσίρκου Circoncentrique, που αποτελείται από τον Αλεσάντρο Μαΐντα (Alessandro Maida) και τον Μαξίμ Πυτού (Μaxime Pythoud) θα συναντήσουν για πρώτη φορά το ελληνικό κοινό στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, για να μας παρουσιάσουν με το έργο τους Respire! ένα «άλλο τσίρκο» από αυτό που είναι ευρέως γνωστό μέχρι σήμερα στη χώρα μας.

Ο Αλεσάντρο Μαΐντα μιλώντας μαζί μας, ρίχνει φώς σε μια τέχνη πολύ παλιά όσο και ο χορός, που εδώ και δεκαετίες έχει ξεφύγει από τα κοινότυπα νούμερα των κλόουν και τη χρήση των ζώων, για να εξελιχθεί σε μια τέχνη που στην πορεία της συνεργάστηκε και αγκάλιασε κι άλλες τέχνες, μπήκε ισότιμα με αυτές στα θέατρα και δημιούργησε μια καινούργια "γλώσσα". Αυτό το «νέο τσίρκο» είναι ένα αμάλγαμα δεξιοτεχνίας, θεατρικότητας, ρυθμού, χιούμορ, έκπληξης και ποιητικού θεάματος, στο οποίο το σώμα είναι πάντα ο μεγάλος πρωταγωνιστής.
 

Για ποιο πράγμα μιλάει το Respire!;

Το Respire! μιλά για τη φιλία, τη συνεργασία και την απλότητα μέσα σε ένα ασπρόμαυρο σύμπαν. Ένας κενός χώρος, στρογγυλά αντικείμενα, κάποιες μικρές λάμπες και ένα πιάνο με ουρά. Με το τίποτα, αναζητούμε κάτι το ποιητικό.

Στην ιστορία τους, ο χορός και το τσίρκο μοιράζονται αρκετές κοινές επιρροές, με την έκφραση του σώματος να παραμένει το κοινό κυρίαρχο σημείο των δύο τεχνών. Σήμερα, ποια είναι τα όρια που χωρίζουν ή ενώνουν την τέχνη του χορού με την τέχνη του σύγχρονου τσίρκου;

Κατά τη γνώμη μας, το βασικό σημείο που χαρακτηρίζει την τέχνη του τσίρκου, είναι η σχέση με ένα αντικείμενο. Είναι δύο διαφορετικοί τρόποι επικοινωνίας, ο χορός με την καθαρή κίνηση και το τσίρκο με την ίδια πρωταρχική κίνηση, αλλά πάντα σε σχέση με ένα εργαλείο, ένα αντικείμενο, ή μια τέχνη. Ο καλλιτέχνης του τσίρκου ‘μιλά’ μέσα από ένα διαρκή διάλογο με ‘κάτι’ ή ‘κάποιον’.

Κατά τη δημιουργική σας διαδικασία, αναζητάτε «εργαλεία» από τη χορογραφική τέχνη για να διατυπώσετε ένα λεξιλόγιο τσίρκου; Τη δική σας γλώσσα;

Στη δουλειά μας, τα χορογραφικά εργαλεία και η γλώσσα του χορού είναι απαραίτητα. Αποτελούν θεμελιώδη συστατικά για να συνδέσεις διαφορετικές τέχνες μεταξύ τους. Ο χορός είναι για μας το πρώτο μέσο όπου θα αναζητήσουμε και θα βρούμε νέους τρόπους για να προσεγγίσουμε τις λεγόμενες «παραδοσιακές» τέχνες.

Τι περισσότερο, ή διαφορετικό υπάρχει στην εκπαίδευση ενός καλλιτέχνη του τσίρκου σε σχέση με αυτήν του χορευτή;

Μπορώ να μιλήσω μόνο για την εκπαίδευση ενός καλλιτέχνη του τσίρκου, γιατί είναι και η μόνη εκπαίδευση που έχω λάβει. Νομίζω πως ο μαθητευόμενος του τσίρκου ωθείται περισσότερο προς μια διεπιστημονικότητα, αν σκεφθεί κανείς ότι το ίδιο το τσίρκο είναι κατ’εξοχήν πολυεπιστημονικό. Ένας καλλιτέχνης τσίρκου πρέπει υποχρεωτικά να έχει βάσεις στην ακροβατική, στο χορό, στο θέατρο. Η τέχνη του τσίρκου τείνει να πάρει θέση δίπλα στις λεγόμενες «μεγάλες» τέχνες και ίσως με την ευχέρεια που διαθέτει να 'ανακατεύει την τράπουλα', να μπορεί να εξελιχθεί σε μια Τέχνη ευγενή και τέλεια προσαρμοσμένη στους καιρούς μας.

Τι σας ενδιαφέρει περισσότερο στη δημιουργική σας αναζήτηση;

Η ανάμειξη, η συνάντηση ανθρώπων και αντικειμένων, η σκέψη του σώματος σαν πεδίο παιχνιδιού και το πιο σημαντικό, να σκέφτεσαι τον εαυτό σου ‘μεταφορικά’. Κάθε χειρονομία που κάνουμε, κάθε κίνηση, κάθε ιδέα έχει διαφορετικές αναγνώσεις. Το ιδανικό μας είναι να βρισκόμαστε πέρα από την απλή κίνηση, αλλά πίσω από αυτήν να εμπεριέχεται πάντα ένας κόσμος, μια ιδέα, μια άποψη.
 


info: Respire! - Cie Circoncentrique | 15 - 16 Ιουλίου 2018, 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (Στούντιο Μεγάρου Χορού Καλαμάτας) | Ώρα έναρξης: 15/7 στις 20.00 και 16/7 στις 21.00 | γενική είσοδος: 12€ |


 

Δέσποινα ΨΑΛΛΗ