Α. Στελλάτου - Σ. Γασπαράτος : Για τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα

gasparatos---stellatoy-1

Έχουν ξανασυναντηθεί στις παραγωγές ΑΩ (του Ash Bulayev) και Καν.ίβ.αλοι (της Αγγελικής Στελλάτου). Η άριστη συνεργασία τους, έφερε την επιθυμία μιας ακόμη σκηνικής συνάντησης. Τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα ήταν μια αρχική ιδέα του Σταύρου Γασπαράτου. Αλλά όπως είπαν και στην κουβέντα μας « με την αποδοχή της πρότασης από την Αγγελική, όλο το έργο προχώρησε στη συνέχεια συνεργατικά!».

Παρακολούθησα την πρόβα τους όταν ακόμη το έργο ήταν κατά 70% ολοκληρωμένο. Χωρίς ακόμη σκηνικά, κοστούμια, φωτισμό, ούτε το τελικό φινίρισμά του, το έργο ανέδυε κιόλας την ατμόσφαιρά του. «Ένα μεγάλο ποσοστό αυτής της ατμόσφαιρας οφείλεται στους ερμηνευτές» μου είπαν, «που δίνουν το 100% του εαυτού τους, αν σκεφθείς ότι πρόκειται και για ένα έργο συγκρατημένης ενέργειας,…»

Η γέννηση της ιδέας

Σ. Γασπαράτος : Αν ήθελα έναν άνθρωπο να υλοποιήσω την ιδέα μου, αυτός θα ήταν η Αγγελική. Είχαμε δουλέψει πολύ καλά μαζί στους Καν.ίβ.αλους και τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα μόνο με κίνηση ήθελα να προκύψουν, να μην υπάρχει λόγος. … Οι συμμέτοχοι σε αυτό το έργο είναι πολλοί. Στη σκηνή θα βρίσκονται ζωντανά 5 μουσικοί και στηρίζομαι πολύ σε αυτούς για το πώς θα επικοινωνήσουμε όλοι μεταξύ μας, για να δικαιολογήσουν πραγματικά την παρουσία τους. Γιατί ακριβώς αυτή ήταν η ιδέα μου, να είναι ζωντανή η μουσική και όχι ηχογραφημένη.
Α. Στελλάτου : Ξεκινήσαμε τις συζητήσεις με το Σταύρο πριν ένα χρόνο περίπου. Με τους χορευτές, μόλις πριν μερικούς μήνες. Οι ιδέες για να υλοποιηθούν και να γίνουν σκηνική πράξη, έχουν τεράστιο δρόμο…

Μουσική που προϋπήρχε της χορογραφίας

Σ. Γασπαράτος : Στην διαδικασία της δημιουργίας υπήρξε μια αμφίδρομη κατάσταση. Ξεκινήσαμε με κάποιες μουσικές που δημιουργήθηκαν πολύ πριν ξεκινήσουν οι πρόβες. Σιγά σιγά όμως αρχίσαμε με την Αγγελική να επιλέγουμε και να προσαρμόζουμε και μέσω της χορογραφίας που γεννιόταν, να δομώ εγώ τη μουσική.

Η κινησιολογική απεικόνιση

Α. Στελλάτου :  Ήθελα να φτιάξω σκηνές που να έχουν να κάνουν με τη ζωή των ανθρώπων, πως ζούμε και πως εμφανίζονται αυτά τα αμαρτήματα. Υπάρχουν πιο αφαιρετικά soli για το κάθε αμάρτημα και ήθελα να υπάρχει και ένας δαίμονας για καθένα από αυτά.
Σ. Γασπαράτος : υπάρχει έντονα ο διάλογος των αμαρτημάτων, είτε σε soli, είτε με σκηνές που έχουν να κάνουν περισσότερο, ή λιγότερο καθαρά με κάποιο αμάρτημα.

Η έρευνα πάνω στα 7 θανάσιμα αμαρτήματα

Α. Στελλάτου :  Για μένα είναι πολύ σημαντικό, πώς εγώ ζω αυτή την ισορροπία ανάμεσα σε αυτό που θα ήθελα να κάνω και σε αυτό που τελικά κάνω. Ο κάθε άνθρωπος προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στο καλό και στο κακό. Στην πολύ μικρή μου έρευνα για αυτό το έργο, τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα συνδέονται με συμπεριφορές οι οποίες είναι απαραίτητες για την επιβίωση. Παρατηρούνται σε όλα τα ανώτερα θηλαστικά. Η απληστία πχ. είναι για να συγκεντρώσεις τροφή για την περίπτωση που δεν θα έχεις, η λαιμαργία να φας περισσότερο για την περίπτωση επίσης που δεν θα έχεις. Η οργή για να φροντίσεις το χώρο σου. Η αλαζονεία έχει να κάνει με το ποιος είναι ο καλύτερος, ποιος θα υπερισχύσει. Η λαγνεία για την αναπαραγωγή. Ο φθόνος έχει να κάνει επίσης με το ποιος είναι ο καλύτερος, γιατί στα ανώτερα θηλαστικά δε ζευγαρώνουν όλα. Ζευγαρώνει ο καλύτερος.
Σ. Γασπαράτος : Τα ζώα όμως δεν βασανίζονται από τις τύψεις, από το ηθικό κομμάτι. Ένα επιπρόσθετο σημείο έχει να κάνει με την αιώρηση, με αυτή την πάλη των τύψεων μέσα μας. Την κόλαση που περνάει ο καθένα μέσα του, το καλό, το κακό, τις συγκρούσεις των ανθρώπων. Η κοινωνικοποίηση των ανθρώπων βγάζει αυτές τις πλευρές της ανθρώπινης φύσης.

7….ευδιάκριτα αμαρτήματα ;

Σ. Γασπαράτος : Το βίντεο θα βοηθήσει το κοινό να αποκωδικοποιήσει κάποια πράγματα και να εμφανίσει τη δομή της δραματουργίας. Πιστεύω πως ένα έργο τέχνης ολοκληρώνεται όταν το αποκωδικοποιήσει ο θεατής. Αυτό δε σημαίνει να το αναλύσει σε ένα, δύο, τρία… αλλά να έχουν λειτουργήσει μέσα του η μια εικόνα μετά την άλλη, μετακινώντας τον από το Α σημείο στο Β, κλπ. Το κοινό χρειάζεται μια βοήθεια, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι όλα πρέπει να είναι φανερά. Ελπίζω να κατασκευάζουμε σιγά σιγά έναν κώδικα, που τουλάχιστον οι άνθρωποι που θα τους αρέσει το είδος της παράστασης που πάμε να κάνουμε, θα επικοινωνούν με αυτόν. Κάποιοι θα οδηγούνται από τη λογική τους και κάποιοι άλλοι από το συναίσθημα.
Α. Στελλάτου :  Δε χρειάζεται πάντοτε η πολύ λογική, παρόλο που είμαι τετράγωνο μυαλό... Ως θεατής δε μου άρεσε ποτέ να μη καταλαβαίνω και να αισθάνομαι βλάκας. Αλλά υπάρχουν πράγματα που έχω δει, με έχουν συγκινήσει και δεν τα έχω καταλάβει !

Οι συνειρμοί του μουσικού

Σ. Γασπαράτος : Συνήθως γράφω μουσική για θέατρο και χορό. Βλέπω τι συμβαίνει στη σκηνή και νοιώθω τι ανάγκη υπάρχει και πάω με αυτήν. Αυτή η διαδικασία είναι πιο εύκολη. Αλλά στα 7 θανάσιμα αμαρτήματα κάποια μουσική προϋπήρχε της χορογραφίας και ο τρόπος που επιλέξαμε να δουλέψουμε με την Αγγελική είναι τελικά πάρα πολύ δύσκολος στο πρακτικό του κομμάτι. Η μουσική βέβαια, σου δίνει μια τρομερή πολυτέλεια, ότι έχει κάποιους δικούς της κανόνες. Και σε αυτό νοιώθω πολύ πιο τυχερός από την Αγγελική που έχει 11 ανθρώπους να χορογραφήσει…

Περί κριτικής από το κοινό

Α. Στελλάτου : Ως θεατής, εγώ μπορώ να καταλάβω τον κόπο των καλλιτεχνών, αλλά η ουσία είναι…  συνεννοήθηκα με αυτό που είδα ; Άλλες φορές φταίω εγώ γι΄ αυτό, αλλά άλλες φορές φταίει αυτό που βλέπω! Η Ιζαμπέλ Αλιέντε είχε πει ότι: « χρειάζεται να παραχθεί πολλή τέχνη για να φτιαχτεί η καλή τέχνη».
Σ. Γασπαράτος : Οι άνθρωποι που ζούμε μέσα από αυτή τη δουλειά, βλέπουμε εντελώς διαφορετικά τα θεάματα. Αν είναι κανείς καλοπροαίρετος ξεκινά από το να σεβαστεί τον κόπο που έχεις σπαταλήσει για αυτό που κάνεις και μετά να κριτικάρει τα επί μέρους. Για το κοινό όμως, δεν είναι αυτή η δουλειά του. ΄Η τον πήρες μαζί σου, ή δεν τα κατάφερες. Είναι απλό!

 


ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΤΕΛΛΑΤΟΥ : Γνωστή ως ιδρυτικό μέλος της Ομάδας Εδάφους (1986), χορεύτρια και χορογράφος δούλεψε σε ισότιμη βάση με τον Δημήτρη Παπαϊωάννου για 15 χρόνια μέχρι τη διάλυση της ομάδας, το 2001. Από τότε ακολουθεί τη δική της πορεία, το δικό της όραμα. Έχει σκηνοθετήσει και χορογραφήσει δουλειές, όπως «Στο δρόμο μου ένας άγγελος» (2002),  «λίγο πρίν(   )λίγο μετά» (2005), «Καν.ίβ.αλοι» (2009). Το 2008 ερμήνευσε κεντρικό ρόλο στην παράσταση ΑΩ του AshBulayev. Η Αγγελική Στελλάτου ήταν επίσης ο άνθρωπος που ηγήθηκε του χορογραφικού σκέλους της Τελετής Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004. Από το 1992 έχει υπογράψει συνεργασίες, μεταξύ άλλων, με τον Β. Θεοδωρόπουλο, τον Θ. Μοσχόπουλο, την Β. Πατεράκη, τον Στ. Λιβαθινό, τον Κ. Καζάκο. Έχει βραβευτεί για την ερμηνεία της στο σόλο Σκαλοπάτια από την παράσταση «Ανθρώπινη Δίψα» (Ομάδα Εδάφους) σε σκηνοθεσία Δ. Παπαϊωάννου, και επίσης για την χορογραφική δουλειά της στην παράσταση «MotorTown» σε σκηνοθεσία Β. Θεοδωρόπουλου, με το βραβείο θεάτρου «Κούλα Πράτσικα». 


ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΑΣΠΑΡΑΤΟΣ : Είναι μουσικός με σπουδές στην κλασική και τζαζ κιθάρα και ο ιδρυτής του γκρούπ Γύρω Γύρω, το 1998. Συνθέτει μουσική για θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις, αλλά έχει επίσης γράψει μουσική για ταινίες και εμπορικά projects. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων, με την  Κ. Ευαγγελάτου, τον Β. Θεοδωρόπουλο, τον Γ. Κακλέα, τον Λ. Βογιατζή, τον Στ. Λιβαθινό. Σε χορευτικά θεάματα, με την Αγγελική Στελλάτου, την Τατιάνα Λοβέρδου, την Αθηνά Βάχλα, την ομάδα χορού Amorhy.org, Τον Ιούνιο του 2009 συνέθεσε τη μουσική για την τελετής έναρξης του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης και το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς του απενεμήθη Τιμητική Διάκριση Νέου Δημιουργού, από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών - Μουσικών Κριτικών.


 

info : → ΠΟΤΕ : 19 - 20,  22 - 27, 29 - 31 Μαρτίου 2011 & 1 - 2 Απριλίου 2011 │ ΠΟΥ : Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Λ. Συγγρού 107 – 109, Αθήνα │ ΩΡΑ : 20:30 │ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ : 8€, 12€, 15€, 20€, 25€, 32€,  Φοιτητικό 10€ - 15€ │ Τηλεφωνική πώληση εισιτηρίων: τηλ. 210 900 5 800 ( Δε – Κυρ 9:00-21:00 ) και ηλεκτρονική πώληση εισιτήριων στο www.sgt.gr

 

Δέσποινα Ψάλλη