Η Ζωή Δημητρίου… σε 13 ερωτήσεις

zwh-dhmhtrioy

Με αφορμή το έργο της In the process of… μια σύντομη εκδοχή του οποίου παρουσιάστηκε το περασμένο καλοκαίρι στο 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας, η Ζωή Δημητρίου δίνει το στίγμα της στις ερωτήσεις του dancepress.gr Βραβευμένη χορεύτρια, χορογράφος και ερευνήτρια είναι απόφοιτος της ΚΣΟΤ και υπότροφος του ιδρύματος Ωνάση για σπουδές στη σχολή της Trisha Brown. Εδώ και αρκετά χρόνια διδάσκει χορό και χορογραφία στο Λονδίνο (Laban School, The Place, κά), ενώ δουλειά της έχουμε δει και στο Ελληνικό Φεστιβάλ. Το In the process of… βραβεύτηκε με το 2009 Bonnie Bird Choreography Fund Award και επιλέχθηκε στην πρώτη δεκάδα καλύτερων έργων από το διεθνές δίκτυο Aerowaves.

 

1. Λέξεις κλειδιά που χαρακτηρίζουν το In the process of...
Χιούμορ, εικαστικό στοιχείο, μουσικές φόρμες, ανθρώπινες πτυχές…

2. Πηγές έμπνευσής του...
Οι μουσικές δομές του συνθέτη Conlon Nancarrow και συγκεκριμένα οι μεθόδοι που χρησιμοποιεί στα ‘Studies for Player Piano’ καθώς αποκαλύπτουν μια εις βάθος έρευνα και δημιουργική πραγμάτωση αστείρευτων νέων πιθανοτήτων στις περιοχές του ρυθμού, τέμπο (ταχύτητας), υφής, πολυφωνικής αντίληψης και φόρμας. Επίσης, με επηρέασε πολύ μια έρευνα σχετικά με το πώς ο χειρισμός των κινητικών παραμέτρων σχετίζεται με τις  συναισθηματικές αντιδράσεις του θεατή.

3. Μια βραβευμένη χορογραφία σημαίνει για εσάς…
Την αναγνώριση της δουλειάς και την επιβράβευση της προσπάθειας του καλλιτέχνη για πειραματισμό και εξέλιξη.

4. Αγαπημένο(α) θέμα(τα) έρευνας στις δουλειές σας
Αντιστεκόμενη σε κάθε μορφή κατηγοριοποίησης, καταπιάνομαι με θέματα που εξάπτουν τη φαντασία μου και μπορούν να γίνουν έστω και για λίγο πηγές εμμονής για να ξεκινήσω το ταξίδι της δημιουργίας. Η αλήθεια είναι ότι αγαπώ το ανθρώπινο σώμα, το βάρος του, τη μάζα και την ανεπιτήδευτη εκφραστικότητά του. «Χορεύοντας» με τη στενή έννοια του όρου, δηλαδή της κινητικής εφευρετικότητας, είναι ένα από τα κύρια θέματα της δουλειάς μου. Γενική μου ανησυχία είναι η αποκάλυψη και ο συσχετισμός του ανθρώπινου σώματος εν κινήσει με αυτή των αντικειμένων, του λόγου, της μουσικής και του φωτός.

5. Η τέχνη του χορού σε περιόδους κρίσης λειτουργεί ως…
 Πολυτέλεια...............

6. Η εικόνα σας για το Χορό στην Ελλάδα
Λείπω πολλά χρόνια και οι συνεργασίες μου στην Ελλάδα είναι πολύ επιλεκτικές και για μικρό χρονικό διάστημα, γι’αυτό δεν έχω εμπεριστατωμένη άποψη σχετικά με τα πράγματα του χορού στην Ελλάδα. Η αίσθηση που έχω είναι ότι, ενώ υπάρχει η θέληση για αλλαγές και εξέλιξη, υπάρχουν αρκετά σημεία, και θεσμικά αλλά και νοοτροπίας, που δεν βοηθούν στο να αναπτύξουμε μια ταυτότητα στον τομέα του σύγχρονου χορού που να υπηρετεί την ίδια την τέχνη του χορού, αλλά και να μπορεί να εκπροσωπήσει την χώρα μας στο εξωτερικό.

7. Μια χορογραφία που θεωρείτε ως κορυφαίο έργο τέχνης.
Set and Reset’ της Trisha Brown με μουσική της Lori Anderson και σκηνικά του Ρόμπερτ Ράουσενμπέργκ.

8. Σημαντική προσωπικότητα από τον κόσμο του Χορού.
Μεταξύ άλλων Trisha Brown, Jeroma Bel, William Forsythe.

9. Ο ορισμός που δίνετε για τον Καλλιτέχνη…
Θα δανειστώ λόγια από τη ‘Διαθήκη’ του Auguste Rodin: ‘’Δάσκαλοι (παραφράζω, καλλιτέχνες) είναι εκείνοι που βλέπουν με τα δικά τους μάτια αυτό που έχει δει ο κόσμος όλος και ξέρουν να διακρίνουν την ομορφιά εκείνου που είναι πολύ συνηθισμένο για τα άλλα πνεύματα’’.

10. Η σχέση σας με άλλες τέχνες εκτός χορού
Λατρεύω τη μουσική και τα εικαστικά και προσπαθώ να τα παρακολουθώ, αλλά και να εμπνέομαι από τις δύο αυτές τέχνες. 

11. Καθοριστική στιγμή για την καλλιτεχνική σας πορεία
Η περίοδος που έζησα στη Νέα Υόρκη.

12. Τι σας απογοητεύει περισσότερο σήμερα
Η προχειρότητα, η ευθυνοφοβία και ο ατομικισμός, εν ολίγοις, κάθε τί που παραπέμπει σε αδράνεια αντί σε δημιουργική δράση.

13. Ένα στέκι, ή Χώρος Πολιτισμού που συχνάζετε αυτή την περίοδο
Δεν υπάρχει ένας συγκεκριμένος χώρος. Όπου γίνονται ενδιαφέροντα πράγματα…


info : Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος, τηλ. 210 3418 550 │ώρα 21:00 │εισιτήρια: 15€, φοιτητικό, κάτοχοι κάρτας ανεργίας & πολυτέκνων: 10€  │www.mcf.gr

dancepress