"6000 μίλια μακριά" - Sylvie Guillem

sg-web

Σε χορογραφίες Ek, Forsythe, Kylian


Το χορευτικό ρεσιτάλ της Sylvie Guillem, με τρεις ολοκαίνουργιες δημιουργίες που χορογράφησαν ειδικά γι’ αυτήν ο Mats Ek, o William Forsythe και o Jiří Kylian, συνιστά αναμφίβολα το γεγονός του εφετινού πολιτιστικού καλοκαιριού. Τέσσερις καλλιτέχνες του χορού που δε χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις, μια που o καθένας τους σφραγίζει καθοριστικά το τοπίο του χορού στις μέρες μας.

Κοινή αφετηρία για όλους το κλασικό μπαλέτο, κοινή και η ανάγκη να το μετακινήσουν σε σύγχρονα συμφραζόμενα: η Sylvie με τη σπάνια χορευτική ιδιοφυΐα που διαθέτει, από απόλυτη σταρ του κλασικού έκανε την πρωτόγνωρη στροφή προς το σύγχρονο, υπερβαίνοντας τις κατατάξεις. Αυτή τη φορά ανταποκρίνεται στη νεωτεριστική πρόκληση ενός οξυδερκούς μετακλασικού, ενός νεοκλασικού που αγαπά το σινεμά και ενός εξερευνητή της ψυχής μέσω της κίνησης.
 

Ajö (Bye)
Χορογραφία: Mats Ek
Μουσική: Ludwig van Beethoven, Σονάτα για πιάνο έργο 111, Arietta. Ερμηνεύεται από τον Ivo Pogorelich
Σκηνικά – Κοστούμια: Katrin Brännström
Φωτισμοί: Erik Berglund
Ερμηνεία: Sylvie Guillem
Συμπαραγωγή: Dansens Hus Stockholm

Rearray
Χορογραφία: William Forsythe
Ερμηνεύουν: Sylvie Guillem, Nicolas Le Riche (Paris Opera Ballet étoile)
Κοστούμια – Φωτισμοί: William Forsythe
Σχεδιασμός φωτισμών: Rachel Shipp

27’52”
Χορογραφία: Jiří Kylián
Μουσική: Dirk Haubrich (πρωτότυπη μουσική βασισμένη σε 2 μουσικά θέματα του Μάλερ)
Σκηνικά: Jiří Kylián
Κοστούμια: Joke Visser
Φωτισμοί: Kees Tjebbes
Ερμηνεύουν: Aurélie Cayla & Kenta Kojiri

Παραγωγή : Sadler's Wells London / Sylvie Guillem  -  Συμπαραγωγοί : Φεστιβάλ Αθηνών, Holland Dance Festival, Les Nuits de Fourvière / Département du Rhôn, Esplanade - Theatres on the Bay

 

William Forsythe : θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους χορογράφους διεθνώς, καθώς επαναπροσδιόρισε την πρακτική του μπαλέτου αποσυνδέοντάς το από το κλασικό ρεπερτόριο και μετατρέποντάς το σε μια δυναμική καλλιτεχνική φόρμα του 21ου αιώνα. Το αδιάλειπτο ενδιαφέρον του για τις θεμελιώδεις αρχές της σύνθεσης τον οδήγησε εξάλλου σε ένα ευρύ φάσμα έργων που περιλαμβάνει, εκτός από παραστάσεις, εγκαταστάσεις, κινηματογραφικές ταινίες και διαδικτυακές δημιουργίες. Μεγαλωμένος στη Νέα Υόρκη, και με σπουδές χορού στη Φλόριντα, παρουσίασε τα πρώτα του έργα με το μπαλέτο της Στουτγάρδης το 1976, ενώ στη συνέχεια χορογράφησε για μεγάλες ομάδες μπαλέτου στο Μόναχο, τη Χάγη, το Λονδίνο, το Βερολίνο, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη, το Σαν Φρανσίσκο κ.α. Το 1984, ανέλαβε τη διεύθυνση του Μπαλέτου της Φρανκφούρτης, για το οποίο χορογράφησε επί μια εικοσαετία.
Το 2005, ίδρυσε την Ομάδα Forsythe (The Forsythe Company) με σκοπό τη δημιουργία ενός νέου και ευέλικτου πλαισίου για τη συνέχιση και εξέλιξη του πολύπλευρου καλλιτεχνικού έργου που είχε ξεκινήσει ως διευθυντής του Μπαλέτου της Φρανκφούρτης. Με μια ομάδα 17 χορευτών, ο Forsythe συνεχίζει τις εντατικές συνεργασίες που ανέπτυξε τα προηγούμενα 25 χρόνια παράγοντας έργα με τη μορφή παραστάσεων, εγκαταστάσεων και κινηματογραφικών ταινιών, αλλά και έργα με τη χρήση πολυμέσων για παιδαγωγικούς σκοπούς. Σε συνεργασία με παιδαγωγούς και ειδικούς από το χώρο των πολυμέσων και της διαδραστικής τεχνολογίας, ο Forsythe έχει αναπτύξει ερευνητικά προγράμματα που χρησιμοποιούνται ευρέως σήμερα σε πανεπιστημιακές σχολές χορού και αρχιτεκτονικής, αλλά και από ομάδες και καλλιτέχνες διεθνώς.

Jiří Kylián : Γεννημένος στην Τσεχοσλοβακία το 1947, ο Γίρι Κύλιαν ξεκίνησε χορό στην Πράγα και συνέχισε με υποτροφία στη Σχολή του Βασιλικού Μπαλέτου της Αγγλίας (Λονδίνο). Τα πρώτα του χορογραφικά έργα παρουσιάστηκαν από το Μπαλέτο της Στουτγάρδης υπό τον Τζων Κράνκο, ενώ το 1975 ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής του Nederlands Dans Theater (NDT), όπου παρέμεινε ως διευθυντής μέχρι το 1999 και χορογράφησε πάνω από 100 έργα.
Το όνομά του έχει συνδεθεί με τη δημιουργία του Nederlands Dans Theater ΙΙ για νέους χορευτές και του Nederlands Dans Theater ΙΙΙ για χορευτές ηλικίας άνω των 40 ετών, ενός τρισδιάστατου σχήματος μοναδικού στον χορευτικό κόσμο. Συνέχισε να χορογραφεί για το NDT ως το 2009, παρότι συνεργάστηκε και με άλλες ομάδες και φορείς, όπως για τα Μπαλέτα της Στουτγάρδης, της Όπερας του Παρισιού, του Τόκιο, αλλά και για τη σουηδική κρατική τηλεόραση.Ο Κύλιαν συνεργάστηκε επίσης με καλλιτέχνες διεθνούς κύρους, όπως τους συνθέτες Arne Nordheim (Ariadne, 1997) και Toru Takemitsu (Dreamtime, 1983), και τους σκηνογράφους-σχεδιαστές Watler Nobbe (Sinfonietta, 1978), John Macfarlane (Forgotten Land, 1980) και Michael Simon (Stepping Stones, 1971), μεταξύ άλλων. Το καλοκαίρι του 2006, δημιούργησε την ταινία Car-Men σε συνεργασία με το σκηνοθέτη-κινηματογραφιστή Boris Paval Conen. Το 2010, υπήρξε Μέντορας στο πρόγραμμα Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative. Έχει βραβευτεί επανειλημμένως, με το Nijinsky Award στο Μόντε Κάρλο (βραβείο καλύτερου χορογράφου, έργου και ομάδας), το Benoit de la Dance στη Μόσχα και το Βερολίνο, ενώ έλαβε Τιμητικό Διδακτορικό από τη Σχολή Juilliard της Νέας Υόρκης. Η Γαλλία του απένειμε τον τίτλο του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής, ενώ τιμητικοί τίτλοι τού έχουν απονεμηθεί επίσης από τον Πρωθυπουργό της Τσεχίας και τη Βασίλισσα Βεατρίκη της Ολλανδίας.
 

Mats Ek : Γιος του διάσημου Σουηδού ηθοποιού Anders Ek και της Birgit Cullberg, χορογράφου και καλλιτεχνικής διευθύντριας των Μπαλέτων Cullberg, ο Ματς Εκ γεννήθηκε στο Μάλμε το 1945 και σπούδασε χορό και θέατρο. Από το 1966 έως το 1973 εργάστηκε ως διευθυντής σκηνής και ως βοηθός στο Βασιλικό Θέατρο της Σουηδίας και στο Θέατρο Μαριονέτας της Στοκχόλμης. Το 1973, χόρεψε με τα Μπαλέτα Cullberg και τα επόμενα δύο χρόνια στη Γερμανική Όπερα του Ρήνου στο Ντύσσελντορφ. Έκανε το χορογραφικό του ντεμπούτο με το έργο The Officer’s Servant το 1976 με τα Μπαλέτα Cullberg, ενώ ακολούθησαν, για την ίδια ομάδα, τα έργα Soweto (1977) και The House of Bernarda (1978). Μετά την αποχώρησή του από τα Μπαλέτα Cullberg το 1993, συνέχισε τη διεθνή καριέρα του με τα έργα: She was Black (1995), Sleeping Beauty (1996) για το Μπαλέτο του Αμβούργου, Smoke (1995) με τη Sylvie Guillem για τη μικρή οθόνη, Place (2008), ντουέτο για την Άνα Λαγκούνα και τον Μιχαήλ Μπαρίσνικωφ, και το Black Radish (2008) για το Βασιλικό Μπαλέτο της Σουηδίας.Έχει συνεργαστεί ως προσκεκλημένος χορογράφος με τις πιο σημαντικές ομάδες στον κόσμο. Ο Εκ ξεχωρίζει για τις ευφάνταστες ερμηνείες κλασικών έργων, σε συνδυασμό μ’ ένα λυρισμό στην κίνηση που στόχο έχει να αποκαλύψει το συναίσθημα πίσω από τις λεπτομέρειες της αφήγησης. Επίσης, έχει σκηνοθετήσει θεατρικές παραγωγές, όπως τον Εβραίο της Μάλτας του Μάρλοου, τον Δον Ζουάν του Μολιέρου και την Ανδρομάχη του Ρακίνα. Το 2007, παρουσίασε σε δική του σκηνοθεσία τον Ορφέα του Γκλουκ στη Βασιλική Όπερα της Σουηδίας

 

Η Sylvie Guillem γεννήθηκε στο Παρίσι το 1965 από μητέρα γυμνάστρια. Το 1976 το όνομά της είχε συμπεριληφθεί στη λίστα της εθνικής ομάδας ενόργανης γυμναστικής της Γαλλίας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μόντρεαλ. Την ίδια χρονιά γίνεται δεκτή στη Σχολή Χορού της Όπερας του Παρισιού και μόλις οκτώ χρόνια αργότερα, στα 19 της, γίνεται η νεότερη danseuse étoile του Μπαλέτου της Όπερας του Παρισιού, τίτλος που της απονέμεται από τον Rudolf Nureyev. To 1988 εγκαταλείπει το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού για ένα δελεαστικό συμβόλαιο με τα Βασιλικά Μπαλέτα του Λονδίνου. Χορεύει επίσης με το American Ballet Theater, αλλά συνεργάζεται και με τους Maurice Béjart, Mats Ek, William Forsythe, Bob Wilson. Παράλληλα, κάνει διαφημιστικά σποτ και το 2000 φωτογραφίζεται γυμνή και χωρίς ίχνος μακιγιάζ για τη γαλλική Vogue, θέλοντας να δείξει μια εικόνα που καμία σχέση δεν είχε με το γυαλιστερό σκηνικό ρετουσάρισμά της. Εξαιρετικό χάρισμα, σωματική και πνευματική ευστροφία, εργατικότητα, τελειομανία, πειθαρχία και μια ιδιαίτερη ικανότητα να χειρίζεται και να προωθεί αποτελεσματικά τον εαυτό της και τη δουλειά της, είναι στοιχεία που έφεραν τη Sylvie Guillem στην κορυφή. Έχει κατά διαστήματα αμφισβητηθεί ως ψυχρή και αφύσικη από ένα απαιτητικό κοινό που δεν αρκείται μόνο στις «τέλειες» τεχνικά ερμηνείες της. Η ίδια έχοντας απόλυτη επίγνωση της «τέλειας» σκηνικής εικόνας της ως κλασική χορεύτρια, έχει πει : « δεν ονειρεύθηκα ποτέ να γίνω μπαλαρίνα και δεν μου αρέσει καθόλου αυτή η επιφανειακή διάσταση...»

 

info : Ηρώδειο, Οδός Διονυσίου Αρεοπαγίτου,  Αθήνα  Τ.: +30 - 210 32 41 807  │  ΩΡΑ 21:00  │  Τιμές εισιτηρίων 50€, 45€, 40€, 35€ και 20€ (Άνω διάζωμα)  10€ / 20€ (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ)  │www.greekfestival.gr

 

dancepress