"Δον Κιχώτης" - Μπαλέτο ΕΛΣ

don-quichote-web

Παρουσιάστηκε πέρσι με μεγάλη επιτυχία από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, σε νέα χορογραφική εκδοχή και παραγωγή του Vladimir Vasiliev. Γεμάτο ρυθμούς, χρώματα, μεσογειακό ταμπεραμέντο και ρομαντικά στοιχεία, το μπαλέτο παρουσιάζει την αυθεντική και ολοκληρωμένη μορφή του έργου. 

Ο Δον Κιχώτης του Minkus χορογραφήθηκε, για πρώτη φορά το 1869 από τον Marius Petitpa και έκανε την πρεμιέρα του στις 14 Δεκεμβρίου της ίδιας χρονιάς στο θέατρο Μπoλσόι. Έχοντας δανειστεί ξεχωριστά επεισόδια από το μυθιστόρημα του Cervantes, ο Petipa συνέθεσε ένα λιμπρέτο επικεντρωμένο στις ερωτικές μηχανορραφίες της Κίτρι, της κόρης του πανδοχέα, και του αγαπημένου της Μπαζίλ, του κουρέα. Ο Petipa ένιωθε πνευματική συγγένεια ανάμεσα στον εαυτό του και τον Μπαζίλ. ΄Hταν και αυτός φτωχός και τυχοδιώκτης. Στα νιάτα του είχε επισκεφτεί την Ισπανία και είχε ερωτευτεί τη χώρα και τους χορούς της, τους οποίους χόρευε καλά, σαν πραγματικός Ισπανός, χρησιμοποιώντας και καστανιέτες. Η χορογραφία του Petipa περιλαμβάνει και το εξαιρετικό Grand Pas de Deux. Ο ρόλος της Κίτρι, βασικής ηρωίδας του έργου, είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των μπαλαρινών. Ήταν ο ρόλος που ανέδειξε διεθνώς τη Maya Plisetskaya.

O Δον Κιχώτης συμπεριλαμβάνεται σήμερα στο ρεπερτόριο των μεγαλύτερων χορευτικών συγκροτημάτων, ενώ δεν είναι λίγες οι πιο σύγχρονες εκδοχές του, όπως εκείνες των Νουρέγιεφ και Μπαρίσνικοφ.

Η υπόθεση : Ο Αλόνσο Κιχάνο, έχοντας διαβάσει πολλά βιβλία για τον ιπποτισμό, χρίζει τον εαυτό του Δον Κιχώτη και ξεκινά ένα ταξίδι προς αναζήτηση της περιπέτειας. Πιστός υπηρέτης του είναι ο Σάντσο Πάντσα. Ο Δον Κιχώτης θαρρεί πως είναι ερωτευμένος με μία χωρική, την οποία βαφτίζει Δουλτσινέα… Ζει αυταπάτες και εμπλέκεται στην αιώνια μάχη φαντασίας και λογικής.

Ο Vladimir Vasiliev σχολιάζει την παραγωγή του : «Στα παλιά κλασικά μπαλέτα οι κριτικοί χορού και οι λάτρεις της μουσικής δεν αποθαρρύνονταν, όπως συμβαίνει σήμερα, από τους παραλογισμούς και τη συσσώρευση χορών που δεν είχαν καμία σχέση με τη δράση, αλλά γι’ αυτούς το μόνο που είχε σημασία ήταν ότι οι χορευτές χόρευαν καλά. Επομένως, όταν αναβιώνει κάποιο κλασικό αριστούργημα, ο χορογράφος βρίσκεται πάντοτε αντιμέτωπος με ένα πρόβλημα: πώς να συνδυάσει ό,τι έχει απομείνει από τις παλιές παραγωγές και να κάνει τον θεατή να πιστέψει στην αυθεντικότητα των όσων συμβαίνουν στη σκηνή, όπως ακριβώς πίστευαν οι πρόγονοί μας πριν από εκατό χρόνια.  Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο στην παραγωγή του Δον Κιχώτη, έχω αναπροσαρμόσει τόσο τις σκηνές των βασικών χαρακτήρων (Κίτρι, Μπαζίλ, Δον Κιχώτης, Σάντσο Πάντσα, Μερσέντες, Τορεαδόρ, Γκαμάς) όσο και τις σκηνές του πλήθους που τους περιβάλλει. Παρουσιάζω ξανά στη σκηνή τον πρόλογο, τους χορούς του Τορεαδόρ και έδωσα στη Μερσέντες (τη Χορεύτρια του Δρόμου) πρόσθετα κομμάτια χορού. Στην τελευταία σκηνή, τη Γαμήλια Γιορτή, το pas de deux της Κίτρι και του Μπαζίλ παρουσιάζεται σύμφωνα με την εκδοχή που έκανα πριν από πολλά χρόνια όταν για πρώτη φορά χόρεψα ο ίδιος τον Δον Κιχώτη ».

 

Διαβάστε συνέντευξη με τον Vladimir Vasilev εδώ

 

 

Χορογραφία :  Vladimir Vasiliev (βασισμένη στη χορογραφία του Μάριους Πετιπά)
Βοηθός χορογράφου : Αντρέϊ Μέλανιν
Μουσική διεύθυνση :  Χόμπαρτ Έρλ
Σκηνικά :  Vladimir Vasiliev
 


info : ΘΕΑΤΡΟ ΟΛΥΜΠΙΑ, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα │ ΩΡΑ : 20.00  │ Προπώληση εισιτηρίων από τα Ταμεία τoυ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑ, καθημερινά 9.00–21.00 │Τηλεφωνικές πωλήσεις : 210 3662 100,  210 3612 461,  210 3643 725 │Ηλεκτρονική προπώληση www.nationalopera.gr  │ Τιμές εισιτηρίων €50, €45, €40, €30, €25, €20 - παιδικό, φοιτητικό €15 - Ομαδικά εισιτήρια, τηλ. 210 3711 342 │ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ : 4, 5, 19, 24, 25 Φεβρουαρίου & 2, 3, 14 Μαρτίου 2012


photo by Ch. Bilios

dancepress