"Ρωμαίος και Ιουλιέττα" - Μπαλέτο Εθνικής Λυρικής Σκηνής

maria-koysoynh-fika---vaggelhs-mpikos-img_6516-web--3

Το δημοφιλές μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Σεργκέι Προκόφιεφ, βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Σαίξπηρ, είναι η τρίτη παραγωγή του μπαλέτου της ΕΛΣ στην καλλιτεχνική περίοδο 2011-12. Μετά τη μεγάλη επιτυχία των παραστάσεων Όλοι χορεύουν βαλς, Δον Κιχώτης, αλλά και της όπερας Φάουστ οι χορευτές της ΕΛΣ καλούνται να αναμετρηθούν αυτή τη φορά με ένα από τα πιο απαιτητικά μπαλέτα όλων των εποχών.

Η νέα χορογραφία του Renato Zanella μας μεταφέρει στη σημερινή Βερόνα, όπου οι δύο οικογένειες των Μοντέγων και των Καπουλέτων διατηρούν μια διαμάχη που κρατάει γενιές. Τα κοστούμια της παραγωγής, που θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στις 9 Μαϊου, έχει δημιουργήσει η σχεδιάστρια μόδας Σήλια Κριθαριώτη, στην πρώτη της συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Πρόκειται για μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σύμπραξη μεταξύ της τέχνης του χορού και της υψηλής ραπτικής, κάτι αρκετά συνηθισμένο σε πολλές παραγωγές αντίστοιχων Ευρωπαϊκών θέατρων.
 

Σημείωμα του Χορογράφου & Διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ REnato Zanella"Το μπαλέτο Ρωμαίος και Ιουλιέττα είναι ένα από τα πιο αγαπητά της φιλολογίας του χορού. Αποφάσισα να το χορογραφήσω διότι αισθάνομαι ότι βρίσκομαι στο σωστό τόπο, το σωστό χρόνο για να το αντιμετωπίσω. Με ενέπνευσαν το μέγεθος και η δυνατή προσωπικότητα του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπως επίσης η αποφασιστικότητα με την οποία ανοίγεται σε νέα έργα.
Η Βερόνα είναι η πόλη στην οποία γεννήθηκα. Η ιστορία της, η αρχιτεκτονική, τα χρώματα και η παράδοσή της, κάνουν τον επισκέπτη να νιώθει πως ο χρόνος δεν πέρασε ποτέ· ειδικά αν την περιδιαβαίνει κανείς το βράδυ, με τον ισχνό φωτισμό στους δρόμους της, έχει την αίσθηση ότι γυρνά πίσω στο χρόνο. Η ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας επηρεάζει τους πάντες και αναλογιζόμουν αν κάτι ανάλογο θα μπορούσε να συμβεί σήμερα. Είναι τόσο ισχυρός ο έρωτας ώστε να οδηγήσει δύο νέους σε πράξεις τέτοιας απόγνωσης προκειμένου να υπερασπιστούν ό,τι έχουν πιο σημαντικό; Πιστεύω πως ναι!
Φαντάζομαι την υπόθεση να διαδραματίζεται στη Βερόνα σήμερα, ανάμεσα σε δύο ισχυρές οικογένειες, των οποίων οι αξίες και οι πεποιθήσεις είναι εκ διαμέτρου αντίθετες. Οι Καπουλέτοι είναι συντηρητικοί άνθρωποι, που μεγαλώνουν με αυστηρές αρχές την κόρη τους Ιουλιέτα και αποφασίζουν να την παντρέψουν με τον πλούσιο Πάρη, ώστε να της εξασφαλίσουν ένα σίγουρο μέλλον. Οι Μοντέγοι είναι επίσης αριστοκράτες, όμως είναι φιλελεύθεροι και έδωσαν στον Ρωμαίο τις αξίες της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Οι δύο οικογένειες έχουν εμπλακεί σε μία πολιτική σύγκρουση που κρατά εδώ και πολλές γενιές".


Ο συνθέτης : Ο ρώσος συνθέτης Σεργκέι Σεργκέγεβιτς Προκόφιεφ γεννήθηκε το 1891 στην Σοντσόβκα, σημερινό Κράσνε της Ουκρανίας. Το μουσικό του ταλέντο φανερώθηκε από την ηλικία των πέντε ετών και αναφέρεται ότι συνέθεσε την πρώτη του όπερα σε ηλικία εννιά ετών. Με τις πρώτες συνθέσεις του τάραξε έντονα τα νερά στο μουσικό κόσμο της Αγίας Πετρούπολης, όπου σπούδασε. Το 1913 ταξίδεψε σε Λονδίνο και Παρίσι. Για τα Ρώσικα Μπαλέτα του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ συνέθεσε το πρώτο του μπαλέτο Άλα και Λόλλι (1914). Συνολικά θα συνθέσει οκτώ μπαλέτα, αλλά ο Ρωμαίος και Ιουλιέτα παραμένει το πιο δημοφιλές. Μαζί με τον Ντμίτρι Σοστακόβιτς [1906-1975] υπήρξε ένας από τους πλέον εμβληματικούς συνθέτες της σοβιετικής εποχής. Έγραψε συμφωνική μουσική, έργα μουσικής δωματίου, όπερες, μπαλέτα αλλά και μουσική για τον κινηματογράφο (Αλέξανδρος Νιέφσκι [1938] και Ιβάν ο τρομερός του Σεργκέι Άιζενσταιν [1942/6], χάρη στην οποία έγινε ιδιαίτερα γνωστός. Πέθανε στη Μόσχα στις 5 Μαρτίου 1953, ημέρα αναγγελίας του θανάτου του Στάλιν.

Το έργο : Στην αρχική του μορφή το μπαλέτο βασίστηκε σε σύνοψη του γνωστού θεατρικού του Σαίξπηρ [1564-1616] από τους Αντριάν Πιοτρόφσκι και Σεργκέι Ραντλόφ. Ο Προκόφιεφ ολοκλήρωσε την παρτιτούρα το 1935 ως παραγγελία των μπαλέτων Κίροφ της Αγ. Πετρούπολης. Στην  πρώτη εκδοχή με αίσιο τέλος, το μπαλέτο δεν παρουσιάστηκε ποτέ, καθώς υπήρχε φόβος επιθέσεων από προσβλητικά άρθρα που απηχούσαν σκέψεις του Στάλιν στην εφημερίδα Πράβντα. Τέτοιες επιθέσεις ήσαν συνήθεις ενάντια σε μοντερνιστές καλλιτέχνες. Το μπαλέτο πρωτοπαρουσιάστηκε σε χορογραφία του διαπρεπούς Τσέχου χορευτή και χορογράφου Ιβάν Πσότα [1908-1952] στις 30 Δεκεμβρίου 1938 στο Μπρνο της Τσεχοσλοβακίας με τον ίδιο τον Πσότα και την Ζόρα Σεμπέροβα στους κεντρικούς ρόλους των αιώνιων εραστών. Ωστόσο, το μπαλέτο έγινε διάσημο στη χορογραφία του Λεονίντ Λαβρόφσκι που παρουσιάστηκε στις 11 Ιανουαρίου 1940 από τα Κίροφ με την Γκαλίνα Ουλάνοβα και τον Κονσταντίν Σεργκέγεφ στους κεντρικούς ρόλους. Οι πιο διάσημες χορογραφίες στην Δύση παραμένουν αυτές του Τζον Κράνκο [1958] και του Κέννεθ Μακ Μίλλαν [1965].

 

Μουσική διεύθυνση : Λουκάς Καρυτινός
Χορογραφία:  Renato Zanella
Κοστούμια:  Σήλια Κριθαριώτη
Σκηνικά :  Κωνσταντίνος Θεοφάνης

Ρωμαίος και Ιουλιέττα
Μαρία Κουσουνή Φίκα – Βαγγέλης Μπίκος
Ευρυδίκη Ισαακίδου – Ντανίλο Ζέκα
Σταυρούλα Καμπουράκη - Αλεξάντερ Νέσκωβ


Με την Ορχήστρα, τους Α’ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de Ballet της Εθνικής Λυρική Σκηνής

 


info: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Β. Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα, τηλ.  210 728 23 33  │  Ώρα έναρξης 20:00  │ Τιμές εισιτηρίων €15, €30, €40, €60 και παιδικό-φοιτητικό €10  │Προπώληση : ταμεία του ΜΜΑ και Τηλεφωνική Αγορά Εισιτηρίων - 210 7282333  και  Ταμεία τoυ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑ, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα, καθημερινά 9.00–21.00, Τηλ. πωλήσεις 210 3662 100, 210 3612 461, 210 3643 725 - Ηλεκτρονική προπώληση www.megaron.gr www.nationalopera.gr


 

φωτο © Αγάπιος Αγαπιάδης

dancepress