"Ο Καρυοθραύστης" - Μπαλέτο Ε.Λ.Σ.

12649-382p-web

Ο Καρυοθραύστης δικαίως θεωρείται ένα από τα δημοφιλέστερα μπαλέτα του ρεπερτορίου, αφού η συναισθηματική δύναμη και η θεατρικότητα της μουσικής του Τσαϊκόφσκι μαγεύουν το κοινό. Η συγκεκριμένη παραγωγή πρωτοπαρουσιάστηκε το 2000 στην Κρατική Όπερα της Βιέννης, σε χορογραφία Renato Zanella. Ο Zanella χορογράφησε φέτος εκ νέου τον Καρυοθραύστη ειδικά για το μπαλέτο της ΕΛΣ, σε μια εντυπωσιακή παραγωγή που θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Στον Καρυοθραύστη, την ομορφότερη ιστορία των Χριστουγέννων, τα όρια μεταξύ της πραγματικότητας και του ονείρου είναι δυσδιάκριτα. Το θρυλικό μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι, θα παρουσιαστεί μαζί με μέρος της μουσικής από την Εισαγωγή - Φαντασία Ρωμαίος και Ιουλιέττα, επίσης του Τσαϊκόφσκι. Στη νέα παραγωγή του Μπαλέτου της ΕΛΣ, η χορογραφία εστιάζει στο όνειρο της Κλάρας, που αποδεικνύεται μια δραματική διαδικασία ενηλικίωσης μέσα από την αγάπη και τον φόβο. Τα εντυπωσιακά σκηνικά και τα κοστούμια της παραγωγής έχει σχεδιάσει ο διακεκριμένος σκηνογράφος Κριστόφ Κρέμερ, ο οποίος έχει συνεργαστεί με σημαντικά λυρικά θέατρα και φεστιβάλ όπως η Κρατική Όπερα της Βιέννης, Κρατική Όπερα Δρέσδης, Φεστιβάλ Μπρέγκεντς, Γερμανική Όπερα Ρήνου, Θέατρο των Ανακτόρων Μονάχου, Κρατικό Θέατρο Βισμπάντεν κ.α.

 

Σκέψεις του Renato Zanella για την παραγωγή Ο Καρυοθραύστης

" Η αγάπη είναι πολύ σημαντική στην παράσταση. Είναι παντού. Όπως και ο έρωτας. Στη δική μου εκδοχή δεν κρύβω τον Πρίγκιπα, είναι παρών από την αρχή. Αλλά η αγάπη έρχεται σταδιακά, όταν η Κλάρα-Μαρία διαπιστώνει πόσα μπορεί να κάνει γι’ αυτήν ο νέος άνδρας που την ακολουθεί μέχρι το τέλος του κόσμου. Ήθελα η ιστορία μου να είναι πραγματική και να εμπεριέχει πραγματικά συναισθήματα. Η παράσταση απευθύνεται σε όλη την οικογένεια. Η δική μου εκδοχή είναι μια ερωτική ιστορία, ενώ το αρχικό σενάριο αφορά το όνειρο ενός μικρού κοριτσιού που δεν μπορούσε ούτε καν να ονειρευτεί τον έρωτα, αφού δεν τον είχε γνωρίσει. Προσπάθησα να δω το θέμα σαν εκπαιδευτικός και σαν πατέρας. Η παράστασή μου έχει αρκετό χιούμορ κι ενώ υπάρχει πολλή ένταση, δεν υπάρχει βία. Προσπάθησα να αποφύγω αυτό το βίαιο περιβάλλον που συνήθως προτείνεται σήμερα στα παιδιά.

Ένα σημαντικό στοιχείο του έργου, το οποίο το φέρνει πιο κοντά στους εφήβους, είναι τα σκηνικά και τα κοστούμια, που είναι σαν να βγαίνουν από κόμιξ. Η ατμόσφαιρα, τα χρώματα, το μακιγιάζ, ο τρόπος που είναι φτιαγμένα ακόμα και τα μουστάκια των χαρακτήρων, θα ταξιδεύουν τα παιδιά σε ένα μαγικό κόσμο, που όμως δεν είναι αυτός του παραμυθιού. Πιστεύω ότι πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα παιδιά με σοβαρότητα, και όχι να τους δίνουμε εύπεπτα θεάματα που δεν θρέφουν το μυαλό και τη φαντασία τους. Και πρώτα απ’ όλα θέλω να είναι διασκεδαστικό, να περνά κανείς μια υπέροχη βραδιά στην παράσταση. Όμως, και για τα μικρότερα παιδιά θα υπάρχουν στοιχεία γοητευτικά: είναι Χριστούγεννα, υπάρχουν πανέμορφα στολίδια, ένα πολύ εντυπωσιακό δέντρο και πολύς χορός".

 

O Καρυοθραύστης με μια ματιά

Ο Ρώσος συνθέτης Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι [1840-1893] υπήρξε ένας από τους δημοφιλέστερους συνθέτες του 19ου αιώνα. Συνέθεσε με την ίδια επιτυχία συμφωνίες, κοντσέρτα, όπερες, μουσική δωματίου και μουσική για τα μπαλέτα Η λίμνη των κύκνων [1877], Η Ωραία κοιμωμένη [1890], Ο Καρυοθραύστης [1892], τα οποία μέχρι σήμερα παραμένουν τα διασημότερα του κλασικού μπαλετικού ρεπερτορίου, χάρη στη συναισθηματική δύναμη και τη θεατρικότητα της μουσικής τους.
Τα ίδια στοιχεία, που διέπουν συνολικά το δημιουργικό έργο του Τσαϊκόφσκι οδήγησαν επίσης αρκετούς χορογράφους να αξιοποιήσουν τη μουσική του συνθέτη δημιουργώντας νέα έργα. Έτσι, δεν είναι συμπτωματικό, ότι το όνομα του συνθέτη έχει συνδεθεί με την τέχνη του χορού, ίσως περισσότερο από οποιουδήποτε άλλου συναδέλφου του.

Το έργο, στην αρχική δίπρακτη μορφή του, σε χορογραφία του Λεφ Ιβάνοφ και λιμπρέτο του Μάριους Πετιπά, για το οποίο συνέθεσε τη μουσική του ο Τσαϊκόφσκι, ο Καρυοθραύστης πρωτοπαρουσιάστηκε στο αυτοκρατορικό θέατρο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης, στις 18 Δεκεμβρίου 1892. Ήταν μέρος μιας βραδιάς που περιλάμβανε, επίσης, την μονόπρακτη όπερα Ιολάνθη του Τσαϊκόφσκι. Η αρχική υπόθεση βασίζεται στο διήγημα Ο καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικιών [Nussknacker und Mausekönig] του Ε.Τ.Α. Χόφμαν. Ακολούθησαν αρκετές χορογραφίες, ανάμεσα στις οποίες του Ζορζ Μπαλανσίν [1954], του Γιούρι Γκριγκορόβιτς [1966], του Τζον Κράνκο την ίδια χρονιά, του Ρούντολφ Νουρέγεφ [1967] και του Τζον Νώυμαγερ [1971].


Μουσική διεύθυνση: Γιάρι Χαιμαιλαίινεν (24, 25, 30/11, 2, 7/12)
                                    Γιώργος Βράνος (9, 21, 22, 23, 27, 28/12)
Χορογραφία - φωτισμοί : Ρενάτο Τζανέλλα
Σκηνικά – Κοστούμια: Κριστόφ Κρέμερ
Διεύθυνση Παιδικής Χορωδίας: Μάτα Κατσούλη
Κλάρα-Μαρία – Πρίγκιπας Αλεξέι:  Ευρυδίκη Ισαακίδου / Αλεξάντερ Νέσκωβ (24/11, 2, 21, 27/12)
                                                            Μαρία Κουσουνή / Βαγγέλης Μπίκος (25/11, 7, 22, 28/12)
                                                            Νατάσσα Σιούτα / Ίγκορ Σιάτζκο (30/11, 9, 23/12)
Ντρόσσελμαγερ: Ντανίλο Ζέκα (24/11, 2, 21, 27/12)
                              Στράτος Παπανούσης (25/11, 7, 22, 28/12)
                              Γιώργος Βαρβαριώτης (30/11, 9, 23/12)
Νεράιδα του Βορρά: Αιμιλία Γάσπαρη (24/11, 2, 21, 27/12)
                                     Αλίνα Στεργιανού (25/11, 7, 22, 28/12)
                                     Χριστίνα Μακρίδου (30/11, 9, 23/12)

Με την Ορχήστρα, τους Α' Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της ΕΛΣ
Συμμετέχει η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής

 

Ημερομηνίες Παραστάσεων

24, 25, 30 Νοεμβρίου 2012
2, 7, 9, 21, 22, 23, 27, 28 Δεκεμβρίου 2012

4, 5, 6 Ιανουαρίου 2013

 


infoΘΕΑΤΡΟ ΟΛΥΜΠΙΑ, Ακαδημίας 59-61, Αθήνα - [Μετρό Πανεπιστήμιο[ │ ΩΡΑ : 20.00  │ Προπώληση εισιτηρίων από τα Ταμεία τoυ Θεάτρου Ολύμπια, καθημερινά 9.00 – 21.00 │Τηλεφωνικές πωλήσεις 210 3662 100,  210 3612 461,  210 3643 725 │Ηλεκτρονική προπώληση www.nationalopera.gr  │ Τιμές εισιτηρίων €50, €45, €40, €30, €25, €20 - παιδικό, φοιτητικό €15 - Ομαδικα εισιτηρια, τηλ. 210 3711 342 │Στην παράσταση της Παρασκευής 30 Νοεμβρίου 2012, όλες οι κατηγορίες των εισιτήριων διατίθενται με έκπτωση 15%, στο πλαίσιο της κοινωνικής τιμολογιακής πολιτικής της ΕΛΣ.


 

 

 

dancepress