Το "Κουαρτέτο" με υπογραφή Σταύρου Λίτινα

img-0642-mikrh

Μετά την επιτυχημένη “Δεσποινίδα Τζούλια” του A. Strindberg σε flamenco εκδοχή, ο χορογράφος και σκηνοθέτης Σταύρος Λίτινας καταπιάνεται με το αριστούργημα του Heiner Müller Κουαρτέτο (1980) βασισμένο στις “Επικίνδυνες Σχέχεις” του Choderlos de Laclos (1782). Η αρχετυπική πάλη των φύλων, στα πρόσωπα της Μαρκησίας ντε Μερτέιγ και του Υποκόμη ντε Βαλμόν, αποκτά λυσσαλέες διαστάσεις εξόντωσης σε ένα παιχνίδι υποταγής και ταπείνωσης, πίσω από το προσωπείο του έρωτα.

Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά με flamenco χορό σε μια ιδιότυπη σύζευξη με κλασική μουσική, με αφορμή την επέτειο των 20 χρόνων από το θάνατο του Heiner Müller (1929-1995).

Ο Σταύρος Λίτινας αναφέρει: «Η μεταγραφή του συγκεκριμένου έργου σε χορό απαιτεί εξαιρετικά λεπτούς χειρισμούς καθώς φέρει σε πολλαπλά επίπεδα στοιχεία της κοσμοαντίληψης του συγγραφέα, η φιλοσοφική ματιά του οποίου είναι αδύνατον να αφαιρεθεί δίχως να επιφέρει μια απλουστευμένη αφήγηση. Επιλέγω έτσι μια αποσπασματική ανάγνωση φράσεων που ξεπηδούν σα σκέψεις σε όλη τη διάρκεια της παράστασης δημιουργώντας τομές στο δραματικό ειρμό και σχολιάζοντας έμμεσα τη δράση. Ψάχνω σωματικά, καθώς το σώμα δεν ψεύδεται, το ψεύδος και την υποκρισία ως μέσο σαγήνης και ερωτικού καταναγκασμού σε ένα μη ρεαλιστικό, αργό κινησιολογικό κώδικα. Αναζητώ τη διάβρωση της ειρωνείας που αναπτύσσεται στην καθεαυτή δράση σε ρωγμές ακινησίας, στις οποίες η ειρωνεία, όχι μόνο δεν εξασθενεί, καθώς δεν εκτείνονται χρονικά, αλλά αντίθετα αποσυμπυκνώνεται ακαριαία. Χρησιμοποιώ το χορό flamenco, που είναι το εκφραστικό μου εργαλείο, σε μια πιο εμπλουτισμένη μορφή προκειμένου να υπηρετήσει σκηνικά το έργο. Αφαιρώ εξ ολοκλήρου τη μουσική flamenco, όχι γιατί δεν πιστεύω στη δύναμή της, αλλά επειδή θεωρώ πιο κατάλληλη την κλασική προκειμένου να αποδοθούν οι λεπτές αποχρώσεις των σκηνών. Εξάλλου η πολυπλοκότητα της σύνθεσης ενός κλασικού κομματιού με οδηγεί ασυναίσθητα στην πολυδιάστατη και “εξευγενισμένη” ιδιοσυγκρασία των προσώπων. Τοποθετώ τα τεκταινόμενα σε διπλό χρόνο, από το μπούνκερ πίσω στο σαλόνι, στο πλαίσιο ενός παιχνιδιού μεταμφιέσεων που έχουν στήσει οι δυο βασικοί χαρακτήρες, μέσα στο οποίο αφηγούνται και εκτελούν τα προμελετημένα, με ευφυΐα, σχέδια εξόντωσης των υποχείριών τους. Διαμορφώνω το σκηνικό χώρο σε μια σκακιέρα ανθρώπινης κλίμακας, τόπο θανάτου, με πιόνια εραστών-ερωμένων και τοποθετώ τους θεατές στη νοητή 1η & 8η γραμμή σε μια συμβολική εμπλοκή. Τη σκηνική εγκατάσταση συμπληρώνει το μπουντουάρ-θυσιαστήριο της Μαρκησίας, που περιβάλλεται από καθρέφτες, οι πολλαπλές αντανακλάσεις των οποίων γεννούν μιαν απατηλή αίσθηση λύτρωσης ακόμη και την τελευταία στιγμή».

 


 

Μαρκησία ντε Μερτέιγ: Εύα Παρασκευοπούλου
Υποκόμης ντε Βαλμόν: Σταύρος Λίτινας
Πιάνο:  Αλίνα Αναστασιάδη
Αφήγηση:  Άντζελα Μπρούσκου
Τη μουσική επιμέλεια, τα σκηνικά, τους φωτισμούς και τα κοστούμια της παράστασης υπογράφει ο Σταύρος Λίτινας.

 


info: Arroyo Nuevo, Μ. Αλεξάνδρου 128, Κεραμεικός | Ώρα έναρξης: Σάββατο 9.00 μ.μ. - Κυριακή 8.00 μ.μ. | Τιμές εισιτηρίων: 12€ και 10€ φοιτητικό & ανέργων. Τηλ. κρατήσεων: 210 34 69 575



φωτο © Melina Dosou

dancepress.gr