"10.000 λίτρα".. ανάσες της Ευαγγελίας Κολύρα

evangelia_kolyra_c_danilo_moroni_p-web--2

3ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων

Πόσες ανάσες παίρνουμε την ημέρα; Πόσος αέρας μάς ανήκει;

Μπορεί μία ανάσα να μάς προδώσει;

Ένα χορογραφημένο «πείραμα» για το ανθρώπινο σώμα

και τη λειτουργία της αναπνοής με τρεις χορευτές επί σκηνής.
 

Στην καινούρια δουλειά της νεαρής χορογράφου Ευαγγελίας Κολύρα, με τίτλο 10,000 litres (10.000 λίτρα), που έκανε πρεμιέρα στο The Place του Λονδίνου, η επιστημονική θέαση του ανθρώπινου σώματος διασταυρώνεται με θεατρικές δράσεις, προκειμένου να αναδείξει τη σκηνική πολυσημία του. Στο «πείραμα» αυτό, τρεις ερμηνευτές εστιάζουν σε μια από τις βασικότερες σωματικές λειτουργίες, την αναπνοή, ερευνώντας τον τρόπο που αυτή επηρεάζει την πρόσληψη της κίνησης και συνολικά του σώματος. Η αναπνοή, ως λειτουργία, συχνά «προδίδει» την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο χορευτής, την κούραση ή την ένταση με την οποία κινείται, την παραίτησή του ή την επιβεβλημένη ανάγκη να πειθαρχεί σε σκηνικούς κώδικες, αποκαλύπτοντας έτσι την ανθρώπινη διάσταση πίσω από το ζητούμενο της «καθαρής» κινησιολογικής γραφής.

Η διαρκής «αισθητηριακή αναζήτηση» που επιχειρείται στην εν λόγω παράσταση, αποκαλύπτει όχι μόνο τη ζωτική λειτουργία της αναπνοής, αλλά και ζητήματα σχετικά με το ρυθμό που αυτή παράγει, τις λεπτές ισορροπίες ανάμεσα στην αδιάκοπη ροή και τη βίαιη διακοπή της. Αυτή η ιδιαίτερη, εκ των έσω ματιά, με τις πολιτικές συνδηλώσεις της γύρω από την εξουσία, την ελευθερία και συνολικότερα την ύπαρξη, επαναφέρει στο επίκεντρο των σκηνικών αναζητήσεων το σώμα, την ικανότητά του να αποσταθεροποιεί το βλέμμα –και τις αισθήσεις εν γένει– και να προτείνει ένα νέο τρόπο πρόσληψης της πραγματικότητας γύρω μας.

Κατά μέσο όρο 10.000 λίτρα αέρα κυκλοφορούν κάθε ημέρα στον οργανισμό μας. Κατά τη διάρκεια των προβών για το Αναπνευστική συμπεριφορά (όπως ήταν αρχικά ο προσωρινός τίτλος του έργου 10,000 litres), η χορογράφος συνεργάστηκε με τους φυσιολόγους Vicky MacBean και Ged Rafferty του King’s College του Λονδίνου. Ήταν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και διαφωτιστική διαδικασία για την ίδια και την έρευνά της.

Η πρώτη χορογραφική απόπειρα της Ευαγγελίας Κολύρα με τίτλο Transmission Model, έγινε το 2010. Έκτοτε, έχει χορογραφήσει τέσσερα έργα (Not quite, Rule, Laugh & Cry, 10,000 litres), εστιάζοντας πάντα στην ανθρώπινη συμπεριφορά, στη διαπροσωπική επικοινωνία, αλλά και στα παρεπόμενα που συνιστούν το παράδοξο των σχέσεων, όπως η εξουσία, η καταπίεση, η πάλη.

Για το σχεδιασμό των κοστουμιών και των σκηνικών του έργου, η χορογράφος συνεργάστηκε με την ομάδα Sisters from Another Mister. Όπως δηλώνουν οι ίδιοι στην ιστοσελίδα τους, μέσω του έργου τους επιχειρούν να ερευνήσουν το φαινόμενο του Αλαντίν ως μεταφορική ερμηνεία, τόσο του έργου του εικαστικού καλλιτέχνη Maurizio Catellan, όσο και της χλεύης.

Η Ευαγγελία Κολύρα, όταν καταπιάνεται με μια νέα δημιουργία, δεν ακολουθεί μια συγκεκριμένη μέθοδο. Απολαμβάνει τη διαδικασία του αυτοσχεδιασμού στην εκάστοτε έρευνα. Ακολουθεί περισσότερο τη διαίσθησή της και αντλεί από το υλικό που προκύπτει από τις πρόβες, για να εξελίξει τη σκέψη της. Παρ’ όλα αυτά, συνειδητοποιεί συχνά ότι υπάρχουν μοτίβα ή συγκεκριμένες διαδρομές στη δουλειά της, τις οποίες δεν προγραμματίζει συνειδητά. Υπάρχουν «βήματα» που εμφανίζονται αρκετά συχνά, μάλλον ως ενδείξεις για την πιθανή δομή του έργου παρά ως μεθοδολογία.

Η αναπνοή δεν είναι μια απολύτως αυτόματη λειτουργία, όπως η λειτουργία της καρδιάς. Επειδή οι αναπνευστικοί μύες είναι σκελετικοί, η σύσπασή τους εξαρτάται από κινητικούς νευρώνες. Οι κινητικοί νευρώνες των αναπνευστικών μυών βρίσκονται υπό συνειδητό έλεγχο, γι' αυτό και υπάρχει η δυνατότητα να μεταβάλλουμε ή να αναστέλλουμε προσωρινά το ρυθμό της αναπνοής.

 

Σύλληψη & Χορογραφία: Ευαγγελία Κολύρα
Δημιουργία σε συνεργασία με τους χορευτές: Joss Carter, Justyna Janiszewska, Victoria Hoyland (για τις παραστάσεις στη Στέγη, αντικατάσταση από Ευαγγελία Κολύρα)
Ανάθεση: The Place


Την Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016 μετά την τελευταία παράσταση του 3ου Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων (περίπου στις 23:00), θα ακολουθήσει συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές.
Συντονισμός: Χριστιάνα Γαλανοπούλου, ιστορικός τέχνης, καλλιτεχνική διευθύντρια του MIRfestival
 


info: Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (μικρή σκηνή), Λ. Συγγρού 107 – 109, Αθήνα (μετρό Συγγρού-Φιξ) │Ώρα έναρξης: 19.00 | Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 7€. Μειωμένο ή μικρή παρέα (5-9 άτομα): 6€,  Μεγάλη παρέα (10+ άτομα): 4€, ΑΜΕΑ & άνεργοι: 4€, συνοδός ΑΜΕΑ: 7€. Γραμμή εισιτηρίων: τηλ. 210 900 5 800 ( Δε – Κυρ 9:00-21:00 ) και ηλεκτρονικά στο www.sgt.gr



φωτογραφία © Danilo Moroni

dancepress.gr