"Η ωραία κοιμωμένη" του Π. Λίντμπεργκ - Μπαλέτο ΕΛΣ

eyr-isaakidoy---nt-zeka_proves-wraias-koimwmenhs_5465---fwto-a-simopoylos-web

Με μια νέα εντυπωσιακή παραγωγή ανοίγει η σεζόν του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Από τις 22 Νοεμβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2017, για 11 παραστάσεις, η Ωραία κοιμωμένη σε μουσική Τσαϊκόφσκι έρχεται για να μας μεταφέρει στον κόσμο του παραμυθιού, της φύσης και της φαντασίας, μέσα από τη χορογραφία του διακεκριμένου Σουηδού χορογράφου Πόντους Λίντμπεργκ (φωτο από τις πρόβες), σε σκηνικά και κοστούμια του εμπνευσμένου Πάτρικ Κίνμονθ.

H χορευτική εκδοχή του διάσημου παραμυθιού του Σαρλ Περώ, όπως τη μελοποίησε ο Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, πρωτοπαρουσιάστηκε στο θέατρο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης, στις 15 Ιανουαρίου 1890. Η Εθνική Λυρική Σκηνή, η οποία έχει παρουσιάσει το έργο σε κλασική χορογραφία (για πρώτη φορά στις 25 Φεβρουαρίου 1994 σε αναβίωση της χορογραφίας του Πετιπά από την Μένια Μαρτίνες, με τη Μαρία Μηλιοπούλου στον κεντρικό ρόλο και τον Γιάννη Ντοντσάκη ως Πρίγκιπα Ποθητό.), προτείνει για την πρώτη της καλλιτεχνική περίοδο στις νέες της εγκαταστάσεις, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, μια σύγχρονη χορογραφική προσέγγιση που συνομιλεί με το κλασικό μπαλέτο.

Σημείωμα του Πόντους Λίντμπεργκ για το έργο

«Όταν η Εθνική Λυρική Σκηνή μού ανέθεσε να εμπνευστώ και να δημιουργήσω μια νέα χορογραφημένη εκδοχή της Ωραίας κοιμωμένης σε μουσική του Τσαϊκόφσκι, ήμουν αποφασισμένος, ει δυνατόν, να δουλέψω ξανά μαζί με τον έμπιστο συνεργάτη μου, τον Πάτρικ Κίνμονθ, με τον οποίο πολύ πρόσφατα σχεδιάσαμε μια εντελώς νέα εκδοχή του κλασικού μπαλέτου Ραϋμόντα για το Βασιλικό Σουηδικό Μπαλέτο της Στοκχόλμης. Στην περίπτωση εκείνη επιλέξαμε να εργαστούμε εξ ολοκλήρου με το κλασικό ρεπερτόριο των βημάτων που προτιμούσε ο Πετιπά, αν και αλλάξαμε τη γραμματική της πρωτότυπης χορογραφικής γλώσσας σε κάτι καινούριο.

Ωστόσο, θέλαμε να προσεγγίσουμε με έναν ριζικά διαφορετικό τρόπο την Ωραία κοιμωμένη του Τσαϊκόφσκι, εδώ σε αυτό το θαυμάσιο καινούργιο θέατρο, σε συνομιλία με τη νέα και καινοτόμο αρχιτεκτονική του, γιορτάζοντας το πρώτο νέο του μπαλέτο. Υπό την έμπνευση ίσως του παιχνιδίσματος της αυστηρής αρχιτεκτονικής γεωμετρίας που συνυφαίνεται με την ελευθερία του περιβάλλοντος φυσικού τοπίου, η διαίσθησή μου με οδήγησε να στραφώ στη φύση. Ο Πάτρικ πήρε στα χέρια του την μπαγκέτα και προέβη σε μια μοντέρνα θεώρηση του σχεδίου του κλασικού ελληνικού θεάτρου, παντρεμένη με ένα όραμα για τη φύση που αντανακλούσε τη δική μου αίσθηση για την ουσία της Ωραίας κοιμωμένης.

Η δική μας Ωραία κοιμωμένη είναι μια καλλιτεχνική εξερεύνηση του κύκλου της ζωής. Ταξιδεύουμε μέσα από τον κύκλο των εποχών, τους συνεχώς εναλλασσόμενους πόλους του θανάτου και της αναγέννησης που ενυπάρχουν στη φύση, και αφηνόμαστε να βυθιστούμε στα ψυχολογικά βάθη του πρωτότυπου παραμυθιού, όπου ο ύπνος είναι ένα είδος θανάτου από τον οποίο ξαναγεννιόμαστε κάθε μέρα, όπως η γη κοιμάται τον χειμώνα και ξυπνά με την ορμή της νέας δύναμης της ζωής, της νέας γενιάς, καθώς ξαναξυπνά κάθε άνοιξη. Παράλληλα, στην προσέγγισή μας υπάρχει το βαθύτερο υλικό του φόβου μας για τον θάνατο, της επιθυμίας μας για αθανασία, και του αλληλένδετου των αρσενικών και θηλυκών ενεργειών, παρουσιασμένων ίσως ως ξεπερασμένων στερεοτύπων στο πρωταρχικό παραμύθι (η παθητική πριγκίπισσα κοιμάται έως ότου καταφτάσει η αρσενική παρουσία του πρίγκιπα για να την ξαναξυπνήσει, χωρίς την οποία είναι καταδικασμένη να παραμείνει αδρανής, όπως είναι για παράδειγμα ένας ξερός σπόρος), καθώς και η γοητεία και η απολαυστική τάση απόδρασης των χαρακτήρων του παραμυθιού στη φαντασία και η τεράστια αρχιτεκτονική της απίστευτα μεγαλοπρεπούς (ακόμα και πομπώδους κάποιες φορές) παρτιτούρας του Τσαϊκόφσκι.

Η αφήγησή μας ξεδιπλώνεται μέσα από τις τέσσερεις εποχές, στις οποίες η πριγκίπισσα Αυγή συμβολίζει την ίδια τη φύση. Το έργο εξερευνά τις βίαιες εξωγενείς και ενδογενείς δυνάμεις που κοιμίζουν τη φύση, καθώς και την τρυφερότητα και τη ζεστασιά που την ξυπνούν. Σε αυτόν τον παραμυθιακό κόσμο, όπως και στην εμπειρία μας, η αφύπνιση είναι το αποτέλεσμα της συνάντησης του θηλυκού με το αρσενικό. Η ιστορία αυτή μας μιλάει επίσης για το τέλος της παιδικής ηλικίας, την αρχή της εφηβείας, και την αφύπνιση των επιθυμιών και των πόθων που συνοδεύουν την ενήλικη ζωή. Εν συντομία, η 1η Πράξη είναι ο εορτασμός της παιδικής ηλικίας στο μεταίχμιο της εφηβείας. Το συμβολικό νόημα της κατάρας είναι το πέρασμα στην ενήλικη ζωή. Ο ερχομός του χειμώνα και ο μακρύς ύπνος αντανακλά την απώλεια της ικανότητας να εντυπωσιαζόμαστε και της περιέργειας που νιώθουμε ως παιδιά. Στη 2η Πράξη, ο νεαρός αλλά τώρα ξεκάθαρα ενήλικας πρίγκιπας συμβολίζει την αρχετυπική αρσενική ενέργεια. Ωστόσο, αυτός πρέπει να διαθέτει και τρυφερότητα και ευαισθησία προκειμένου να ξυπνήσει τη φύση και να δημιουργήσει μια νέα γενιά – μια νέα Ωραία κοιμωμένη».


Μουσική: Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι
Χορογραφία: Πόντους Λίντμπεργκ
Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας – Ηλίας Βουδούρης
Σκηνικά - κοστούμια: Πάτρικ Κίνμονθ
Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας

Με την Ορχήστρα, τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο Πόντους Λίντμπεργκ είναι χορογράφος, χορευτής και σκηνοθέτης κινηματογραφικών ταινιών. Μεγάλωσε στη Στοκχόλμη. Σπούδασε στη Βασιλική Σουηδική Σχολή Μπαλέτου και συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στις Σύγχρονες Παραστατικές Τέχνες στη Σχολή Καλών, Εφαρμοσμένων και Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Γκαίτεμποργκ. Η χορευτική ταινία του με τίτλο Η βροχή έλαβε πολυάριθμα βραβεία, ενώ η εφημερίδα The New York Times έγραψε ότι «απεικονίζει στη μεγάλη οθόνη αυτό που ο χορός επί σκηνής δεν μπορεί».

Ως χορογράφος έχει δημιουργήσει έργα για σπουδαίες ομάδες όπως το NYCB, την Ομάδα Μάρθα Γκράχαμ, τα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο, το Μπαλέτο Κρατικής Όπερας Δρέσδης, το Βασιλικό Μπαλέτο Σουηδίας, το Μπαλέτο Μεγάλου Θεάτρου Γενεύης, το σύνολο Balletboyz, το Χοροθέατρο Πεκίνου, την ομάδα Morphoses,καθώς και για τη δκή του ομάδα «Χορός Πόντους Λίντμπεργκ».
Η ταινία του με τίτλο Labyrinth Within απέσπασε το βραβείο Καλύτερης Εικόνας στο Φεστιβάλ «Χορός στην κάμερα» (2012). Ο ίδιος ήταν υποψήφιος για το Βραβείο Χορού και Παραστατικότητας της Νέας Υόρκης (Βραβεία Bessie) στην κατηγορία 'Εξαιρετικός Οπτικός Σχεδιασμός' για τη χορευτική και κινηματογραφική του βραδιά WITHIN (Labyrinth Within), το οποίο δημιουργήθηκε τη χρονιά που ο ίδιος ήταν φιλοξενούμενος καλλιτεχνικός διευθυντής της ομάδας Morphoses (2012). Και πάλι η εφημερίδα The New York Times αποθέωσε το σύγχρονο αυτό μπαλέτο λέγοντας γι’ αυτό: «Χωρίς μιμική και οδηγούμενο από συναισθηματικές και ψυχολογικές υφές… [ο Λίντμπεργκ] μετουσιώνει την ακαδημαϊκή γλώσσα του μπαλέτου, αναλύοντάς τη σε μια σειρά από περίπλοκες συνεργασίες, οι οποίες καταφέρνουν σε μεγάλο βαθμό να αποφύγουν τα στερεότυπα της σύγχρονης κίνησης στη φόρμα. Είναι αναζωογονητικό να βλέπεις ένα μπαλέτο που υιοθετεί τις αρετές της εγκράτειας». Από τον Απρίλιο του 2018, ο Πόντους Λίντμπεργκ θα αναλάβει τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Danish Dance Theatre στην Κοπεγχάγη, μιας από τις πιο σημαντικές ομάδες χορού στην Σκανδιναβία.


O Πάτρικ Κίνμονθ είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης, σκηνογράφος-ενδυματολόγος όπερας, μπαλέτου και φωτογραφίας.  Έχει υπογράψει σκηνοθεσία για πολυάριθμες παραγωγές όπερας και έχει συνεργαστεί με σημαντικούς χορογράφους για παραγωγές μπαλέτου. Ο Κίνμονθ έχει γίνει παγκοσμίως γνωστός, μεταξύ άλλων, ως arts editor στη βρετανική Vogue. Στα πολυάριθμα βραβεία που έχει λάβει, ξεχωρίζει η βράβευσή του από την Wall Street Journal (2012 - Innovator of the Year Award for Design) για την "χωρίς όρια δημιουργικότητά του και τα πολλαπλά ταλέντα του ως σκηνογράφος, σκηνοθέτης, ζωγράφος, επιμελητής εκθέσεων".
 


info: 26 Νοεμβρίου & 3, 15, 16, 22, 23, 29, 31 Δεκεμβρίου 2017 | Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (Κεντρική Σκηνή ΕΛΣ - Αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος" ), Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα. Τηλ. ταμείων: 213 088 57 00  | ώρα έναρξης 20.00 και στις 31/12 στις 19.00 | Τιμές εισιτηρίων δοκιμαστικής περιόδου: €15, €20, €30, €40, €45, €60. Παιδικό, φοιτητικό: €12. Περιορισμένης ορατότητας: €10. Προπώληση εισιτηρίων στα Ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, τηλ. 2130 885 700 (καθημερινά 9.00-21.00)


 

dancepress.gr