New Piece I - Since She, του Δημήτρη Παπαϊωάννου

07_photo-by-julian-mommert_neues-stuck-i_seit-sie---ein-stuck-von-dimitiris-papaioannou_20180504_jcm_7981_pcut

Ένας υπέροχα εικαστικός, γλυκόπικρος και μυστηριώδης κόσμος αναδύεται από τη μοναδική συνεργασία του Δημήτρη Παπαϊωάννου με τους εξαιρετικούς χορευτές του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ, του θρυλικού θεάτρου της Pina Bausch. Μια πρωτιά για όλους, μια μεγάλη συνεργασία για τη Στέγη.

Ο κόσμος του Δημήτρη Παπαϊωάννου συναντά το σύμπαν της Πίνα Μπάους στη Στέγη. Εννέα χρόνια μετά την αιφνίδια απώλεια της Πίνα Μπάους, για πρώτη φορά το Χοροθέατρο του Βούπερταλ προσκαλεί έναν χορογράφο εκτός του σχήματος, τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, να χορογραφήσει τη θρυλική ομάδα. Είναι όμως και για εκείνον η πρώτη φορά που χορογραφεί εκτός της ομάδας του.

Αποδεχόμενος τη μεγάλη πρόκληση, ο Παπαϊωάννου καταφέρνει στο New Piece I - Since she, με τις χαρακτηριστικές, μαγικές εικόνες του, να αποτίσει φόρο τιμής στη μεγάλη Πίνα και, ταυτόχρονα, να ξαναδώσει ζωή στην κληρονομιά που εκείνη άφησε στον χορό. Μια σειρά από εικόνες υπέροχης εικαστικής ομορφιάς αντλούν από τον κόσμο της Πίνα Μπάους την κομψότητα και τον απρόσμενο σουρεαλισμό τους.

Χωρίς ούτε στιγμή να χάνει το βάθος της εικαστικής του παιδείας και τις ελληνικές αναφορές του, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου καταφέρνει να στήσει επί σκηνής έναν καθρέφτη που αναδεικνύει όλες τις αποχρώσεις της ανθρώπινης ύπαρξης. «Ένα μικρό θαύμα» αποκάλεσε την παράσταση η La Repubblica, «ιδιοφυή φόρο τιμής» το Teatro e Critica, «μια συγκινητική ωδή στην Πίνα Μπάους» η De Volkskrant, «μια παράσταση σαν γλυκό ταξίδι στα άδυτα, όπου συναντάμε ζωντανή και γεμάτη ευφορία την ίδια την Πίνα Μπάους» η La Libre.be. Με μάγο παρομοιάζει τον Δημήτρη Παπαϊωάννου η Wen Wei Po του Χονγκ Κονγκ, ενώ το Ballet 2000 τον αποκαλεί «Σύγχρονο Ελληνικό Μύθο, έναν μοναδικό καλλιτέχνη, αδιαμφισβήτητο μετρ του κόσμου του».

To New Piece I – Since she έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, συμπαραγωγό της παράστασης, μόνο για 4 παραστάσεις, από 18 έως 21 Δεκεμβρίου, για να επιβεβαιώσει αυτά που αναφέρει η κριτική του Art Unlimited: «Στο Since she ο Παπαϊωάννου μιλά για τον θαυμασμό του για την Πίνα, για το πώς τον ενέπνευσε, για τα δικά του συναισθήματα, παρουσιάζοντας ένα έργο για την ομάδα της. Η απόπειρά του να μεταφράσει όλα αυτά σε συναισθήματα στέφεται με απόλυτη επιτυχία».

Σύλληψη, Εικονοποίηση & Σκηνοθεσία: Δημήτρης Παπαϊωάννου

Με τους: Ruth Amarante, Michael Carter, Silvia Farias Heredia, Ditta Miranda Jasjfi, Scott Jennings, Milan Kampfer, Blanca Noguerol Ramírez, Breanna O’Mara, Franko Schmidt, Azusa Seyama, Ekaterina Shushakova, Julie Anne Stanzak, Oleg Stepanov, Julian Stierle, Michael Strecker, Tsai-WeiTien, Ophelia Young

Διάρκεια: 80΄(χωρίς διάλειμμα)

Παγκόσμια πρεμιέρα: 12 Μαΐου 2018

 

  • Πρόκειται για την τρίτη συνεργασία του Δημήτρη Παπαϊωάννου με τη Στέγη, μετά τις μεγάλες επιτυχίες του, Still Life (2014) και Ο Μεγάλος Δαμαστής (The Great Tamer, 2017).
  • Οι καρέκλες, που επάνω τους ισορροπούν οι χορευτές και οι οποίες τελικά γίνονται ένα σισύφειο βάρος, είναι ίσως μια αναφορά στο Café Müller (1978), την εμβληματική χορογραφία της Πίνα Μπάους, στην οποία χόρευε και η ίδια το πιο ωραίο και εκφραστικό σόλο που έχει ποτέ δημιουργηθεί. Εκεί, οι καρέκλες αποτελούσαν πιθανότατα αναφορά στα παιδικά της χρόνια και συγκεκριμένα, στο εστιατόριο-ξενώνα των γονιών της στο Ζόλινγκεν, όπου μεγάλωσε. Ο ακατανόητος κόσμος των ενηλίκων, εν μέσω του Ψυχρού Πολέμου, αποκαλυπτόταν για τη μικρή Πίνα ανάμεσα στις καρέκλες, κάτω από τα τραπέζια, όπου κρυβόταν και τον παρατηρούσε.
  • Η ιστορία του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ (Wuppertal Tanztheater) αρχίζει το 1973, όταν η Πίνα Μπάους μετονομάζει έτσι το Μπαλέτο της Όπερας του Βούπερταλ, όπου μόλις έχει διοριστεί καλλιτεχνική διευθύντρια. Με σκληρή δουλειά και δίνοντας μάχες για να επιβάλει το όραμά της, η Πίνα Μπάους και η ομάδα της κατόρθωσαν να κατακτήσουν τις σκηνές του κόσμου. Το Χοροθέατρο του Βούπερταλ έγινε διάσημο και ταξίδεψε σε πολλές χώρες, σε όλα τα γεωγραφικά μήκη και πλάτη, αποσπώντας σημαντικά βραβεία και διακρίσεις.
  • Αρχικά, τα έργα της που έφεραν στοιχεία θεάτρου και χορού δεν έγιναν εύκολα αποδεκτά. Αλλά στη συνέχεια άλλαξαν για πάντα την ιστορία του χορού και η Πίνα Μπάους εντάχθηκε δικαίως στους πιο σημαντικούς χορογράφους του 20ού αιώνα. Έφυγε από τη ζωή το 2009.
  • Η γοητεία των έργων της Πίνα Μπάους παραμένει ένα μυστήριο. Είναι άραγε αυτός ο αλλόκοτος συνδυασμός από ποιητικές σκηνές και σκηνές της καθημερινότητας, ερμηνευμένος από χορευτές που χρησιμοποιούν τεχνικές του μπαλέτου, αλλά και του θεάτρου; Είναι αυτές οι βαθιές αναφορές σε αρχετυπικές συλλήψεις του αρσενικού και του θηλυκού; Το βέβαιο είναι ότι η Πίνα Μπάους κατάφερνε πάντα να βρίσκει μια δίοδο προς την καρδιά των θεατών.
  • Η σχέση της Πίνα Μπάους με τους χορευτές της υπήρξε στενή και βαθιά ανθρώπινη, και αυτό ίσως ήταν ένα από τα βασικά συστατικά της μοναδικότητας του σχήματος. Η κινηματογραφική ταινία Pina του Wim Wenders είναι ένας φόρος τιμής του σκηνοθέτη, αλλά και των μελών του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ, προς την αξέχαστη Πίνα Μπάους.
  • Το Χοροθέατρο του Βούπερταλ αποτελείται σήμερα από 35 χορευτές.

 


info: 18 - 21 Νοεμβρίου 2018 | Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (κεντρική σκηνή), Λ. Συγγρού 107-109, Αθήνα, (Μετρό Συγγρού-Φιξ), τηλ. γραμμής εισιτηρίων 210 900 58 00 │ώρα έναρξης: 20.30 | Εισιτήρια: 7€ ως 45€. Μειωμένο, φίλος, παρέα 5-9 άτομα: 12€ ως 36€. Παρέα 10+ άτομα: 11€ ως 32€. Κάτοικος γειτονιάς: 7 €. Ανεργίας, ΑμεA: 5 €, συνοδός ΑμεA: 10 €. Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@sgt.gr


Καλλιτεχνική Φωτογράφιση: Julian Mommert

 

dancepress.gr