"Cherry Brandy" - Josef Nadj

bru_5207-web

Ο Josef Nadj μιλώντας σε συνέντευξη του για το Μικρό Εωθινό Ψαλμό που είδαμε στην Πειραιώς 260 το 2006, είχε πει : «είμαι ταυτόχρονα ο παρατηρητής, το πινέλο, η ζωγραφική και ο χορευτής». Μαζί με τον Dominique Mercy τότε, εμφανίστηκε για δεύτερη φορά στην Πειραιώς το 2009, αυτή τη φορά παρέα στη σκηνή με τον Miquel Barcelo, στην παράσταση Paso Doble, μια performance-εικαστικό δρώμενο. Ενώ την ίδια χρονιά παρουσίασε στο 15ο Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας το Woyzeck.

Ο ευφάνταστος γιουγκοσλάβος καλλιτέχνης επιστρέφει στην Αθήνα, αυτή τη φοράμε το έργο του Cherry Brandy, όπου παντρεύει μαγικά την τέχνη του χορού και την τέχνη του λόγου. Ο Josef Nadj προερχόμενος από το χώρο των εικαστικών τεχνών και του τσίρκου και συνδυάζοντας την εμπειρία του στη μιμική, την υποκριτική, τις πολεμικές τέχνες και τον αυτοσχεδιασμό, αφορμάται για το έργο αυτό από ένα κείμενο του Άντον Τσέχωφ με κύρια θεματική το χρόνο, το παρελθόν και τη μνήμη. Πρόκειται για Το κύκνειο άσμα (1886-87), όπου πρωταγωνιστεί ένας γερασμένος κωμικός ηθοποιός, εγκαταλελειμμένος μέσα σε ένα ερημωμένο θέατρο. Η ανάγνωση του έργου από τον Nadj στέκεται ιδιαίτερα στη βαρύτητα και τη φορτισμένη από μνήμες ατμόσφαιρα του «μαύρου κουτιού», δηλαδή της άδειας θεατρικής σκηνής, όπου κρύβονται φαντάσματα μιας περασμένης ζωής. O Nadj δεν ενδιαφέρεται εδώ να μεταφράσει την πλοκή του θεατρικού έργου σε χορογραφία, αλλά να αποδώσει με αποσπασματικό τρόπο το βαθύτερο προβληματισμό που κρύβεται μέσα στο κείμενο. Εξάλλου, ο πολυβραβευμένος χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Ορλεάνης, παρότι συχνά καταπιάνεται με θέματα, ή και έργα που ανήκουν παραδοσιακά στο θέατρο, εντάσσει τη δουλειά του στο χώρο του σύγχρονου χορού, που του επιτρέπει μια σύμμειξη μέσων και τεχνοτροπιών με σκοπό την ελεύθερη πτήση στο μαγικό κόσμο των εικόνων, όπως λέει και ο ίδιος. Με το Cherry-Brandy, που ανατέθηκε στον Nadj στο πλαίσιο ενός προγράμματος συνεργασίας μεταξύ Γαλλίας και Ρωσίας το 2010, τού δίνεται η δυνατότητα να επιστρέψει μαζί με μια ομάδα από 12 περφόρμερς στον αρχέτυπο χώρο του θεάτρου και να παίξει με τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης. Με μια θεατρική γλώσσα αφαιρετική και λιτή, στήνει μια σειρά εικόνων, των οποίων η φιλοσοφική, ή και μεταφορική χροιά, μάς επανενώνει με τις ρίζες της ίδιας της τέχνης του θεάτρου.

 

Ο Josef Nadj γεννήθηκε στη Βοϊβοντίνα της πρώην Γιουγκοσλαβίας και σημερινής Σερβίας. Ως παιδί ασχολήθηκε με το σχέδιο, την πάλη, το ακορντεόν, το ποδόσφαιρο και το σκάκι, επιθυμώντας μια σταδιοδρομία στη ζωγραφική. Φοίτησε στο καλλιτεχνικό γυμνάσιο της πόλης Νόβι Σαντ, πρωτεύουσας της Βοϊβοντίνα και στη συνέχεια πήγε στην Ουγγαρία, όπου σπούδασε μουσική και Ιστορία της Τέχνης στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βουδαπέστης. Παράλληλα, άρχισε σπουδές υποκριτικής, κινησιολογίας και σωματικής έκφρασης.
Το 1980 μετέβη στο Παρίσι για να συνεχίσει τις σπουδές του με τους Marcel Marceau και Étienne Decroux. Την ίδια εποχή ανακάλυψε το μοντέρνο χορό. Παρακολούθησε τις διδασκαλίες του Larri Leong και του Yves Cassati, ενώ πήρε επίσης μαθήματα tai-chi, budoh και αυτοσχεδιασμού με επαφή (contact improvisation), με τον Mark Tompkins. Άρχισε να διδάσκει κινησιολογία και χορό το 1983 στη Γαλλία και την Ουγγαρία, ενώ παράλληλα συμμετείχε ως περφόρμερ σε παραστάσεις των Sidonie Rochon, Mark Tompkins, Catherine Diverrès και François Verret.
Το 1986 ίδρυσε τη δική του ομάδα, που ονόμασε Théâtre JEL (jel στα ουγγρικά σημαίνει «σημάδι»), και δημιούργησε το πρώτο προσωπικό του έργο με τίτλο Canard Pékinois, το οποίο παρουσίασε στο Θέατρο της Βαστίλλης το 1987.
Μέχρι σήμερα, ο Josef Nadj έχει υπογράψει περίπου 30 παραστάσεις. Από το 1995 είναι διευθυντής του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Ορλεάνης.

Συντελεστές της παράστασης
Χορογραφία : Josef Nadj
Μουσική σύνθεση : Alain Mahé
Ηχογράφηση πιάνου και παιδικό πιάνο : Emmanuelle Tat
Φωτισμοί : Rémi Nicolas με τη βοήθεια του Lionel Colet
Σκηνικά : Clement Dirat, Julien Fleureau
Σύλληψη και εκτέλεση προσωπείων και σκηνικών αντικειμένων : Jacqueline Bosson
Κοστούμια : Françoise Yapo
Ερμηνεύουν : Johan Bichot, Ivan Fatjo, Eric Fessenmeyer, Grégory Feurté, Peter Gemza, Anastasia Hvan, Παναγιώτα Καλλιμάνη, Anne-Sophie Lancelin, Lazare, Cécile Loyer, Josef Nadj, Emanuela Nelli, Marlène Rostaing

Την Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011 μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση με τους συντελεστές της παράστασης

Επίσης στο πλαίσιο των παράλληλων δράσεων, ο Josef Nadj θα παραδώσει για μία μόνο ημέρα ένα masterclass για επαγγελματίες χορευτές. Γνωστός για την ενασχόλησή του με την παντομίμα, το τσίρκο, το σχέδιο και τη ζωγραφική, τη φωτογραφία και το χορό, θα μυήσει τους συμμετέχοντες στις τεχνικές του και στον τρόπο που δουλεύει. Το masterclass θα διεξαχθεί στα γαλλικά και θα υπάρχει διαδοχική διερμηνεία.
Κυριακή 9 Ιανουαρίου  -  Ώρα έναρξης: 10.00  -  Αίθουσα χορού (4ος όροφος) -  Κόστος συμμετοχής: €20 ανά άτομο - Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων, η κράτηση είναι απαραίτητη στο τηλ: 213-017-8034 ή education@sgt.gr - Yπεύθυνη: κα Μυρτώ Λάβδα
 

 infoΠΟΥ : Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Λ. Συγγρού 107 – 109, Αθήνα │ ΩΡΑ : 20:30 │ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ : 15 €, 20€, 25€, 28€, 42€, 52€ - Φοιτητικό 10€ και 15 € │ Τηλεφωνική πώληση εισιτηρίων: τηλ. 210 900 5 800 ( Δε – Κυρ 9:00-21:00 ) και ηλεκτρονική πώληση εισιτήριων στο www.sgt.gr


 

dancepress